artikel

New sixties-pils

Horeca

Koffie en pils. Twee standaard volumeproducten in de horeca. Ik sprak er vorige week over met Jempi Moens. Wat is Jempi eigenlijk? Chief Imagination Officer staat op zijn visitekaartje. Dat zegt u waarschijnlijk niets.

New sixties-pils

Jempi is de man die Cup-a-soup beschouwde als zoute koffie en het vier uurmoment bedacht, een knalsucces. Op dit moment is hij bezig dierenpark Emmen opnieuw uit te vinden. Vorig jaar adviseerde hij Mona weer alles op ‘genieten’ te zetten, omdat de hele wereld op ‘gezondheid’ zat. ‘Als iedereen links afslaat, is er op rechts ruimte’, aldus Jempi. Mona groeide 40 procent in omzet.Zo’n man is het dus.

Jempi en ik keken naar een kopje koffie. ‘Oploskoffie’, zo zei Jempi, ‘kost de consument thuis 3 cent per kopje. Aan filterkoffie is hij 5 cent per kopje kwijt. Senseo kost al 9 cent en Nespresso weet een kopje koffie voor 35 cent weg te zetten. In principe is het allemaal dezelfde boon.’ Wie dus waarde kan toevoegen, verdient meer, is de simpele les. ‘En pils dan?’, vroeg ik. Jempi zei me dat daarmee ook nog veel meer is te halen. De statuur van en de rituelen rondom het drinken van pils moeten dan wel een opwaardering krijgen. En inderdaad, voor Freddy Heineken was zijn eigen pils niet zomaar bier, het was premium pils.

Prikkelende gedachte. Doe iets met pils en je krijgt er een hogere verkoopprijs voor. Ik dacht aan het kopje thee dat ik onlangs kreeg in Figi. Een glazen potje met kokend water. Men deed er een bolletje gedroogde kruiden in. In contact met het water ontvouwde het bolletje zich tot een prachtige zwevende bloem die de thee zijn smaak gaf. Een magisch moment.

Ik weet dat Heineken erg bezig is met de beleving rondom pils. De brouwer introduceerde Extra Cold, een initiatief dat niet echt lijkt aan te slaan. Een bevroren tap lijkt niet te passen bij de huidige tijdsgeest, die Jempi omschrijft als ‘the new sixties, vol levenslust…..’. Niet ijskoud dus, maar warm.

Ik hoor dat Heineken de oktoberfeesten in Alkmaar mede aan het opzetten is. Lijkt me ook geen goed idee. Een oktoberfeest is een feest, waarbij de nadruk ligt op het volume van het pils en niet op de kwaliteit of marge. Nee, de weg naar succes ligt in een pilsje dat lonkt naar het volume van het huidige pils, maar knipoogt naar de beleving van speciaalbier. Kom op brouwers, kraak die noot. De horeca zit er met smacht op te wachten.

Peter Garstenveld, Hoofdredacteur Misset Horeca

Eerder verschenen: