artikel

Foodservice getroffen door ‘downtrading

Horeca

De consument handhaaft zijn levensstijl, maar vult die veel ‘slimmer’ en dus goedkoper in. We noemen dat downtrading. Er wordt gemiddeld minder betaald voor elke kilocalorie die buitenshuis wordt geconsumeerd. Dat is de belangrijkste conclusie op het FSIN Horecava-brunchcongres op dinsdag 12 januari in Amsterdam RAI.

Foodservice getroffen door ‘downtrading

De consument blijft wel buitenshuis consumeren, maar hij besteedt minder, komt iets minder vaak, koopt vaker aanbiedingen, switcht naar goedkopere outlets en is aan het ontdekken dat je het thuis ook wel erg gezellig kunt maken. En de alleen maar ruimer wordende openingstijden van supermarkten maken het de consument ook wel erg gemakkelijk om van veel meer kanalen te kunnen profiteren. Het is dan ook de supermarkt die in 2009 het meest heeft geprofiteerd van downtrading. Er zijn meer gezellige en lekkere ‘thuismomenten’ gecreëerd, vooral ook in de mooie zomertijd.

In een notendop is dit de situatie waar de Nederlandse Foodservice segmenten mee te maken hebben. Dit heet in consumentengedrag downtrading. Die neerwaartse spiraal is in de USA en Canada al een jaar eerder begonnen dan in Europa. En in Europa is Groot- Brittannië ons weer een half jaar voor. Het FoodService Instituut Nederland heeft geanalyseerd dat de hoofdlijn van de ontwikkeling in die landen in 2010 ook zichtbaar zullen worden in ons land. De effecten voor Foodservice van de huidige economische crisis in Nederland wordt tijdens het brunchcongres gepresenteerd. Gelijktijdig geeft het FoodService Instituut Nederland een overzicht van de marktontwikkelingen in 2009 en de verwachte trends voor de komende drie jaar.

Succesmaatregelen uit de USA en Canada

Bedrijven die in de USA en Canada succesvol door de crisis lijken te komen hebben opmerkelijke maatregelen genomen. Een voorproefje van de Top-5 maatregelen:

Out of Recession

Het Brunchcongres van het FoodService Instituut Nederland (op dinsdagmorgen

12 januari vanaf 9.30 uur) in zaal A van de RAI) heeft als titel ‘Out of Recession’. Vier sprekers staat in kort bestek stil bij de allerbeste strategieën om met concurrentievoordeel uit de recessie te komen. Het FSIN-Horecava brunchcongres is alleen op uitnodiging toegankelijk.

Het programma van het FSIN Brunchcongres ziet er als volgt uit:

Opening door Frederik Masselink, voorzitter van het FSIN

De veranderende realiteit zal de internationale food raken

Nicholas Weber, Europees inkoopdirecteur bij Bidvest International

changing roles for wholesalers and suppliers

Axel Weber, voormalig topman bij Karstadt Duitsland

Retail participates in the foodservice game

Jan-Willem Grievink, directeur FSIN

De nieuwe werkelijkheid voor foodservice in 2010-2015

Wat is het FoodService Instituut Nederland?

FoodService Instituut Nederland is het onafhankelijke Kennisontwikkelinginstituut voor de totale markt voor de buitenshuis consumptie. FSIN publiceert jaarlijks een groot aantal kennisdocumenten voor de directies van de leden met samenvattingen voor pers en publieke organisaties.