artikel

Liefdevol bakken

Horeca

‘Liefdevol bakken’, dat was het antwoord van Natascha Spaan van cafetaria ‘t Spaontje op de vraag waaron zij een Frietopia-award binnen kon halen. Je weet eigenlijk niet wat het is, dat liefdevol bakken, maar je kunt je er alles bij voorstellen.

Liefdevol bakken

Het overkomt je wel vaker als je een snackbar binnenloopt. Binnen een fracie van een seconde weet je: deze heeft ‘t’ of juist niet. Dat laatste merk je net zo snel. Het vreemde is dat mensen het niet kunnen benoemen als ze in hun eigen zaak staan. Klanten voelen het echter haarfijn aan.

Als je dieper graaf, is er vaak wel een verklaring. Die ligt in wat de directeur van de Bijenkorf mij ooit vertelde. Hij zei: ‘iedere winkel kun je beoordelen op een aantal kenmerken: parkeren, prijs, personeel, assortiment etc. Een goede winkel vult al die elementen goed in. De beste winkels kiezen er twee uit, waarop ze dan ook uitblinken. Voor de Aldi is dat bijvoorbeeld prijs, voor de Bijenkorf assortiment en voor de Hema de rookworst.

Misschien heeft Natascha het niet eens in de gasten, maar is het bij haar het liefdevol bakken wat de klanten oppikken. Hoe dan ook, deze filosofie is een mooie meetlat om eens langs de eigen zaak te leggen. Gaat alles goed? En benoem eens de twee zaken die excellent gaan. Of nog beter, vraag het de klant. Het kan nooit kwaad om te zoeken naar de eigen variant op het liefdevol bakken.

Peter Garstenveld, hoofdredacteur Snackkoerier

peter.garstenveld@reedbusiness.nl

Andere columns van Peter Garstenveld: