artikel

Wat ga ik morgen anders doen?

Horeca

Bij de start van de Mobiele Horecatraining had ik één doelstelling. Bij elk van de dertien bedrijven die we bezochten één praktische tip lospeuteren die geld oplevert of de winst verhoogt. Ik kan u trots zeggen, dat is gelukt!

Wat ga ik morgen anders doen?

Vaak was ik bij de bezochte bedrijven die we mochten bespioneren tijdens de Mobiele Horeca Training onder de indruk van inrichting, locatie, keuken of stijl. Anderen zochten het vaak in details. Het werd me duidelijk dat ik op stap was met praktische mensen die tijdens de bedrijfsbezoeken dingen oppikten waarmee ze zelf direct aan de slag kunnen. Het is natuurlijk ook lastig om de prachtige locatie midden in het bos van Herberg In den Bockenreyder te kopieren naar bijvoorbeeld Groenlo of Lelystad…

De dertien tips:

1. Ontkoppeld koken

Eetcafé De Tijd (50ste in de Café Top 100 van Misset Horeca heeft dit heel ver doorgevoerd en bereid heel veel per portie voor. Het daadwerkelijk klaarmaken van de gerechten gaat hierdoor snel en is een stuk eenvoudiger. Dit bespaart De Tijd 40.000 euro op jaarbasis aan loonkosten.

De mensen van Eetvilla van den Brink uit Soest vinden het geheel ontkoppeld koken te ver gaan, maar gaan wel nadenken over de mis en place. Bijvoorbeeld eens in de twee weken tomatensoep maken. Of versleveranciers wat minder vaak laten komen en meer tegelijk laten uitleveren. ‘Ook zo kun je natuurlijk op kosten besparen,’ zegt Stephan Ott van De Eetvilla

2. Kunststof sausbakje

Het zijn vaak de kleine dingen die ondernemers opmerken bij de bezochte bedrijven. Hoe kan ik mijn werk morgen makkelijker maken? Antwoord hierop vinden Marco en Rianne Bosch van de Lutscher Alm uit Enschede in de kunststof saus/slagroom bakjes van Herberg In Den Bockenreyder in Esbeek van Ad de Bruijn. ‘Niet van porselein te onderscheiden. Die van ons beschadigen zo snel. We kopen ons scheel aan die bakjes.’

3. Duurdere wijn in een speciaal glas

Horeca is zien en gezien worden. Bernd Weijers, mede eigenaar van grand café Saint Tropez schenkt zijn duurdere wijnen uit in een groter glas dan de huiswijn. ‘Dat zien mensen van elkaar en nu verkopen we veel meer duurdere wijn dan voorheen.’

4. Tegen drugs

Kinderen krijgen het vaak in restaurants en café’s: een flesje met kroonkurk met daarin een gaatje waar precies het rietje inpast. Bij Luz Restaurant Bar in Eindhoven serveren ze de flesjes ook zo op stapavonden. ‘Het wordt zo een stuk moeilijker om drugs in een drankje te stoppen,’ zegt ondernemer Hans Snoeijen. Het (kleine) apparaatje waarmee hij het gaatje maakt is bij de groothandel verkrijgbaar.

5. Wijn in fust

Diverse ondernemers tijdens de tour werken ermee: wijn in fust. De deelnemers constateren voordelen: het scheelt flessen openen, het scheelt lege flessen. Maar je hebt wel meer glaswerk nodig omdat je niet uit de fles kunt bijschenken.

6. Geloof in jezelf

Dit leren we van Jan Meurs senior van Etenstijd uit Tilburg. Hij begon drie jaar geleden Etenstijd in Tilburg. Een buffetrestaurant waar per week 5.000 mensen eten voor een vooraf betaalde vaste prijs. ‘Niemand geloofde me. Maar ik wist dat het mogelijk was. Je moet zelf overtuigd zijn van je eigen plannen. Er 100 procent achter staan en dit ook uitdragen, naar iedereen. Naar de bank, personeel, leveranciers én gasten.’

7. Besparen op contracten

Jan Meurs junior van Etenstijd (verwachte omzet 2009 is 7 miljoen euro) heeft 200.000 euro bespaart door de contracten met leveranciers en onderhoudsbedrijven te herzien.

8. Benut je ruimtes optimaal

Ook een tip van Jan Meurs junior. Etenstijd is gevestigd in een enorme villa in Tilburg. Een groot pand dat alleen in de namiddag en avond optimaal wordt benut. Hij is daarom ‘De Serre Voor Elkaar’ gestart. Verstandelijk gehandicapten verzorgen van maandag tot vrijdag van 10.00 tot 16.00 een kop koffie met gebak of een lunch. Ook verzorgt hij komende week de eerste koffietafel voor een bustour. En vergaderen bij Etenstijd is nu ook mogelijk.

9. Kinderopvang

‘Als de kinderen aan de ouders vragen om naar Parc te komen. Dat moeten we hebben.’ Daarom hebben Paul van Wanrooij en Marjolein Bolsius de bovenverdieping van hun zaak in hartje Breda ingericht als Kids Parc. Een ruimte waar kinderen zich prima kunnen vermaken zodat de ouders wat langer kunnen blijven hangen én meer besteden. In het weekend is er oppas aanwezig.

10. Hogere omzet door actieve verkoop

Brenda van der Tas, mede eigenaar van grand café Saint Tropez en steakhouse Steaks&Zo stimuleert de actieve verkoop van personeel door ze te belonen. Diegene die per maand de meeste wijn verkoopt, krijgt bijvoorbeeld een cadeaubon van parfumerie Douglas. Een andere maand krijgt diegene die de meeste menu’s wegzet een diner aangeboden. ‘Gasten nemen door deze actieve verkoop wé drie gangen in plaats van twee en dat is goed voor onze omzet.’

11. Logo én maatstreep op wijnglas

We gaan weer naar grand café Saint Tropez. Dit cafe schafte nieuw glaswerk aan met daarop het logo. ‘Leuk, denkt de gast, maar in het logo is een subtiel maatstreepje verwerkt zodat onze glazen altijd evenveel wijn bevatten. 5,8 Glazen per fles. Gaat ons op jaarbasis flink wat opleveren.’

12. Activiteiten in het café

Alex Boermann van Café Brandpunt in Tilburg probeert op twee manieren zijn kroeg goed bezet te hebben.

– Hij zorgt voor ‘startgroepen’. Nodigt bijvoorbeeld studentenverenigingen uit om hun barbecue of borrel bij hem op de achterplaats te geven.

– Daarnaast heeft hij vaak activiteiten in zijn zaak zoals een dobbel- of gokspel. ‘De prijzen zijn niet kinderachtig. Ik geeft soms 500 euro weg. Maar daarvoor zit dan wel de hele tent vol met studenten die dat allemaal willen winnen. Ondertussen geven ze natuurlijk gewoon geld uit.’

13. Pinda’s

Eetcafe De Tijd pikte in Zeeland de volgende tip op tijdens de Mobiele Horeca Training: de pinda’s in een tabs toelopend vaasje/glaasje op tafel zetten. Te nauw om er met je hand in te graaien. Zo worden gasten gedwongen pinda’s in hun hand te schudden.

De Mobiele Horeca Training werd gehouden op 6 en 7 mei 2009. De organisatie was in handen van Lenting & Partners.

Eerder verschenen weblogs over de Mobiele Horecatraining: