artikel

Concept

Horeca

Als u een nieuw evenement opzet – groot of klein – is het goed om het concept helder te omschrijven. Hoe ziet de activiteit eruit, wie vormen de doelgroep, waar en wanneer vindt het plaats en wat is het verwachte eindresultaat?

Concept

Tip 1

Is uw plan/idee nog niet strak omlijnd? Beleg dan een brainstorm met medewerkers, collega’s en (eventueel) gasten. Noteer alle ideeën.

Tip 2

Maak een duidelijke omschrijving van uw thema. Alleen ‘muziekfeest’ is bijvoorbeeld te algemeen. Bepaal daarom genres, niveau en karakter van de muziek.

Tip 3

Kies de doelgroepen waarvoor u het evenement gaat organiseren. Dat kunnen er meerdere zijn, bijvoorbeeld families overdag en jongeren ’s avonds. Of rockers op zaterdag en nederpopfans op zondag.

Tip 4

Betrek de doelgroepen bij de uitwerking van uw plannen. Vraag naar wensen en verplaats u voortdurend in hun belevingswereld.

Tip 5

Bepaal een datum. Controleer of op die dag/dagen niet een vergelijkbaar evenement in de regio plaats vindt.

Tip 6

Kijk daarbij ook naar totaal andere evenementen, maar die zich wel op dezelfde doelgroep richten.

Tip 7

Let bij keuze locatie op een goede bereikbaarheid en parkeervoorzieningen.

Tip 8

Onderzoek of de locatie van uw keuze niet op problemen stuit bij het aanvragen vergunningen.

Tip 9

Houd rekening met het weer. Zo is een grote tent bij een openluchtfestival een goede toevoeging: zowel bij hitte (schaduw) als bij regen (beschutting).

Tip 10

Onderzoek of u kunt samenwerken met horecacollega’s, winkeliers, verenigingen en/of leveranciers.