artikel

Personeel

Horeca

Bij actief verkopen speelt u team een hoofdrol. Het is daarom van cruciaal belang dat u uw medewerkers informeert, traint en betrekt bij uw bedrijf. Actief verkopen werkt alleen als uw team goed voorbereid te werk gaat en geloofwaardig overkomt.

Personeel

Tip 1

Informeer uw medewerkers over de formule van uw bedrijf: wat wilt u bereiken en hoe wilt u dat ze met gasten omgaan?

Tip 2

Train medewerkers ook in een ‘actieve houding naar de gasten': begroeten, aankijken, luisteren, alert reageren, bedanken.

Tip 3

Huur een erken horecatrainingsbureau in om medewerkers actief te leren verkopen.

Tip 4

Geef als ondernemer het goede voorbeeld. Laat op de horecavloer zien dat u alert bent op extra verkoop.

Tip 5

Zorg dat medewerkers weten wat ze verkopen: geef ze productinformatie zodat ze de gast deskundig kunnen informeren.

Tip 6

Laat uw personeel ze kennis maken met nieuwe dranken in uw assortiment middels proefavonden.

Tip 7

Organiseer een proefdiner of – lunch zodra er nieuwe gerechten op de kaart komen te staan.

Tip 8

Stel vragen aan gasten. Over voorkeuren, smaken, wensen en ervaringen in uw bedrijf.

Tip 9

Zet actief verkopen op de agenda van ieder overleg en bespreek komende acties.

Tip 10

Informeer uw mensen tijdig over verkoopacties: het bier van de maand, de inzet van grote bierglazen of de verkoop van seizoensbier.

Tip 11

Zorg voor korte wachttijden op het terras. Zo vergroot u de kans op een tweede bestelling.

Tip 12

Neem medewerkers mee naar leveranciers.

Tip 13

Bedenk samen met uw personeel verkoopacties voor bepaalde producten.

Tip 14

Geef uw medewerkers inzicht in de resultaten van gerichte verkoopacties, dat stimuleert.

Tip 15

Koppel een leuke bonus(uitstapje, etentjes, biosbon) aan geslaagde verkoopacties.

Tip 16

Geef medewerkers de ruimte gasten een drankje aan te bieden als er iets mis gaat. Voorkomt veel problemen. Wel noteren natuurlijk.

Tip 17

Zorg voor ‘gezonde competitie': wie kan de meeste glazen Leffe in een week verkopen?

Tip 18

Stuur medewerkers naar collega’s en laat ze daar verkoopideeën opdoen.

Tip 19

Train uw medewerkers in actief verkopen. Laat ze oefenen, stuur bij, zorg dat ze het juiste verhaal aan gasten vertellen.

Tip 20

Rond de verkoopactie goef af: zorg dat gasten snel kunnen afrekenen als ze om de nota vragen.

Tip 21

Kijk goed om uw heen. Loop niet met het hoofd gebogen naar de grond. Gasten zoeken vaak oogcontact, let daarop.

Tip 22

Glas leeg? Vraag of de gast een nieuwe bestelling wil plaatsen.

Tip 23

Ga niet met uw rug naar gasten staan als het niet nodig is.

Tip 24

Laat in woord of gebaar merken dat u een handsignaal van een gast heeft opgemerkt. Niets is vervelender voor een gast dan het idee dat hij genegeerd wordt.

Tip 25

Werk actief aan bijverkoop: appeltaart bij koffie, een borrelhap bij bier, salade bij een hoofdgerechten. Gasten staan er zelf vaak niet bij stil.

Tip 26

Voegt zich een nieuwe gast bij een gezelschap: reageer direct en vraag ook anderen of ze nog iets willen drinken.

Tip 27

Vraag na het hoofdgerecht of de gast nog een dessert wil. Na dessert: koffie? Na koffie: digestief of een mooi glas speciaalbier?

Tip 28

Gasten geven, bewust of onbewust, verkoopsignalen af. Blijf scherp en voorkom dat gasten krampachtig uw aandacht moeten vragen.

Tip 29

Stel (onbekende) gasten de vraag naar welk merk hun voorkeur uitgaat, als ze een ‘pilsje’ bestellen.

Tip 30

Serveer zoutjes bij het bier. Dit is goed voor de ‘dorst’.