artikel

Geheim antwoord op de crisis

Horeca

,,Ik wil geen slaaf worden van mijn eigen bedrijf’’, zegt eigenaar Ron Sterk van De Witte Aap in Rotterdam. Terwijl zijn gasten in de rij staan om het café binnen te lopen, gaat hij ’s middags om een uur of vijf naar huis. ,,Ik geniet dan van mijn gezin en doe de dingen die ik leuk vind.’

Geheim antwoord op de crisis

Dat is een heel andere werkelijkheid dan ik dagelijks tegenkom in de verslaggeving over de horeca en met name de cafés. Ik zie de persberichten, onderzoeken en cijfers vanachter mijn bureau langskomen. Het gaat bagger met de cafés. Ik overdrijf, maar het houdt nu eenmaal niet over. En laten we niet om de brij heen draaien. De omzet loopt terug, de kosten stijgen en de winsten vervliegen. Ik zie het ook in mijn mailbox. Ik krijg ‘performance management’-mailtjes van trainingsbureaus die dit ‘middels een artikel in uw blad’ aan de lezer willen overbrengen. Marketingexperts bieden een column aan. Ik snap soms half wat ze bedoelen met hun oplossingen voor de crisis, die ik u dus onthoud.

Ik zie ondertussen ook ondernemers druk bezig. Ik loop door de stad en zie op het oog creatieve oplossingen: onbeperkt sushi eten of een lunch all-in voor nog geen €5,-. Is dit de oplossing? Wat bereik je ermee, vraag ik me openlijk af. Geef je je omzet weg of levert het nog iets op? Ik zie ondernemers in de kramp schieten. Minder omzet leidt immers tot prijsstunten én bezuinigingen, bezuinigingen leiden tot verschraling en verschraling leidt tot het wegblijven van gasten. Daar ga je. Complete horecabedrijven bezuinigen zichzelf op die manier weg.

Het is zomer en de zon schijnt, maar het is ook crisis in de horeca en iedereen zoekt naar antwoorden. Welnu, ik verraad u een geheim. De oplossing is namelijk simpel en nog leuk ook om te ontdekken. De Witte Aap komt uit de mouw. Neem een dag vrij. Stap in de auto (of neem de trein) en installeer u in De Witte Aap. Blijf een hele dag zitten, alleen kijken en analyseren. Het interieur, de gasten, het personeel, het assortiment, de prijzen, de toiletten en de locatie. De godganse dag lang. Doe het eens. Geheid dat u een aantal oplossingen vindt en een genoeglijke dag beleeft.

Caféhouders wijten dat het slecht gaat aan de recessie en het rookverbod, maar geen kroeg mag zich daarachter verschuilen. Even een feitje uit het verhaal: sinds de invoering van het rookverbod steeg de omzet van De Witte Aap met 15 procent! Voorwaar, ik zie Ron Sterk geen schadeclaim indienen.

Peter Garstenveld, Hoofdredacteur Misset Horeca

Eerder verschenen: