artikel

Koffietweet

Horeca

De zaak heet Let’s Coffee en sinds enige dagen volg ik hun getweet. Getweet? Ja, getweet via twitter. Twitteraars zenden een soort sms’jes de wereld in waarop je je kunt abonneren. Ik heb de heleboel gescand op een aantal horecatermen, waaronder koffie, en Let’s Coffee kwam bovendrijven.

Koffietweet

Op mijn scherm verscheen een vrolijk plaatje van een op een tuktuk lijkend koffiekarretje dat – zo heb ik ervaren – ergens in de buurt van het Centraal Station van Arnhem moet staan en dan weer door de stad crosst. Ik ben een automens en kom dus nooit op het station. Laat staan dat ik er koffie drink. Toch ben ik nieuwsgierig.

Let’s Coffee twittert er vrolijk op los. Middels korte sms’jes word ik gevoed met allerlei nieuwtjes over de tuktuk koffiemobiel en een groep van mensen die eromheen cirkelen. Ze twitteren wat af. Wat heb ik geleerd? Ik las dat Let’s Coffee een eigen geluid zoekt: ‘Wie weet een echt leuke koffiesound voor op de koffieauto?’ Ik deel mee in de misère: ‘Wil ook een normaal kantoortje en huidschilfers en haartjes uit mijn toetsenbord schudden: AUTOOTJE WEER KAPOT. NO COFFEE AT ALL. WEEEEEEEH.’ En ik zie dat Let’s Coffee de commerciële mogelijkheden van het twitteren aftast: ‘Verras nu AL je collega’s: schrijf een e-mailtje, druk op send to all en bestel Let’s Coffee om 15.00 voor je kantoor! Info@let’scoffee.nl’. Of het karretje twittert: ‘Goedemorgen! Wie mij zometeen bij station Sonsbeekzijde spontaan vertelt wat hij belangrijk vindt aan een koffiezaak, krijgt Special Treatment.’ Dan weer een vrolijk makend bericht: Genoten van de regen vanmorgen vroeg bij het station. Het is zo gezellig onder mijn luifeltje. Ik wens Jasper veel sterkte vandaag!’

Ik ken Jasper niet. Maar al die twitter-sms’jes bij elkaar zijn een minikoffiesoap die ik nu al een poosje volg. Ik krijg sympathie voor het karretje en sta daarin niet alleen. Maar liefst 119 mensen volgen het koffiekarretje op zijn weg door Arnhem. Met zijn getwitter sleept het dus zijn eigen fanclub achter zich aan. Als die 119 mensen – ze zijn hip, ze twitteren immers – dat aan nog eens 200 hippe mensen vertellen, dan creëert het koffieautootje zijn eigen ‘rumour around the brand’. Op een heel sympathieke en vrolijke manier. Dat zouden ook (meer) kroegen, cafés, hotels, koks moeten doen. Hun fanclub is hun recht van bestaan. En het werkt.

Ik ga binnenkort maar eens naar het station. Koffie drinken.

Peter Garstenveld, Hoofdredacteur Misset Horeca

Eerder verschenen: