artikel

Andere bril

Horeca

Koud een week hoofdredacteur van ‘de Misset’ ga ik met mijn vriendin een weekeinde naar Brugge. Gewoon privé, stond al een tijdje in de agenda. ‘Ineens’ heb ik toch de neiging alles wat kritischer te bekijken, en door een andere bril.

Andere bril

Zoals ik vorige week op deze plek aangaf, wil Misset Horeca de sector voorzien van onafhankelijke en onmisbare informatie, waarbij we zowel de ziel als de zakelijkheid van de branche willen verdiepen.

Hoe heb ik dat in Brugge ervaren? Het regende bij aankomst in de eeuwenoude stad en dat hield niet meer op. We namen ons voor te doen alsof het een zonovergoten weekeinde zou worden.

De ontvangst in onze bed & breakfast was warm en hartelijk. Vol trots leidde de eigenaar ons rond en liet ons alle vertrekken zien, zowel de gastenkamers als de privévertrekken. Dat is imposant als het huis stamt uit 1671. Uiteraard had de beste man tips voor als we lekker wilden eten, maar we trokken liever ons eigen plan. Zo telt Brugge maar liefst vijf restaurants in de Bib Gourmand-gids van 2011. Helaas allemaal vol, niet vreemd een week na de bekendmaking.

We aten uiteindelijk in twee fantastische restaurantjes met diverse overeenkomsten. Beide niet al te groot en de keuken in het zicht van de gasten. Allebei ook een overzichtelijke kaart, regionale producten vormen de basis. Verrassende combinaties en zuiver gekookt met smaken die passen. Bovendien goed verdeeld over de avond, de gastheer nam de tijd voor uitleg bij de gerechten en de gebruikte producten.

Bovenal voelden we ons echter vooral in de watten gelegd. Door het heerlijke eten en de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, maar met name door de wijze waarop we als gast werden verzorgd: met respect en met alle egards. Wat mij betreft Bib Gourmand-waardig.

Is dit nu typisch Belgisch, wat dan vaak wordt gezegd? Ik denk het niet. Graag verwijs ik naar de reportage over De Swarte Ruijter in Holten van Erik de Mönnink op pagina 22. Hij heeft het over zijn zaak, zijn passie voor het vinden van de juiste identiteit voor zijn gerechten en het feit dat ‘smaken moeten kloppen’. De inspirerende recepten bij de reportage ondersteunen dit betoog. Met de hulp van een enthousiaste en kundige zwarte brigade leidt dit tot terugkerende gasten.

Na het heerlijke eten liepen we tevreden terug naar onze B&B. Onder de paraplu, maar met de zon in ons hart.

(0314) 34 97 21

geert.van.den.bosch@reedbusiness.nl