artikel

Cadeautje van Joep

Horeca

Joep Dutilh is maître bij brasserie Doppler. Joep mengt zich in de LinkedIn-discussie die Misset Horeca heeft op internet. De groep is toegankelijk voor iedereen uit de horeca. Joeps bijdrage is een cadeautje. In no time geeft hij een prachtige minicursus ‘lunch’.

Cadeautje van Joep

Ik vermeld Joep, omdat hij zinnige dingen zegt. Het onderwerp is de lunch. Nederland heeft geen lunchcultuur. Dat is verrekte jammer. Ontbijt, lunch en diner zijn toch de drie eetmomenten. Geen lunchcultuur betekent dat zo’n 30 procent van de potentiële omzetmomenten onderbenut blijft. Benno Renaud zwengelt die discussie aan.

Joep mengt zich als eerste en geeft een ferme inhoudelijke klap op het onderwerp, lekker concreet en lekker nuchter. In schaatstermen: hij opent binnen de 10 seconden, dat biedt perspectief voor een goede eindtijd.

Ik citeer Joep: ‘Wat mij betreft voldoet een goede zakelijke lunch aan de volgende kenmerken. Frisse, lichte gerechten van goede kwaliteit (salades, sandwiches, pasta’s et cetera, geen zware sauzen of iets dergelijks). Attente, snelle en niet te aanwezige service. Goed assortiment wijnen per glas (er moet nadien nog gewerkt worden). Goede koffie! Mogelijkheid tot het toesturen van een factuur i.p.v. ‘boter bij de vis’.’

Hij vervolgt: ‘Om ons concept toch even te benoemen. Binnen een uur klaar met twee gangen, twee glazen wijn en koffie, voor rond €30,-. Trouwens, bereikbaarheid en parkeergelegenheid is ook een groot goed.’

De bijdrage van Joep is een cadeautje. In no time geeft hij een prachtige minicursus ‘lunch’. Anderen reageren erop en halen bijvoorbeeld Robert Kranenborg aan. Volgens Kranenborg moet een lunch niet alleen snel geserveerd worden (binnen een uur klaar), maar moet vooral de prijs aantrekkelijk zijn. ‘Een lunchbonnetje van €70,- declareren bij je werkgever, kan gewoon niet meer in deze tijd.’

Volgens Kranenborg zijn er kansen voor een tweegangenmenu op sterniveau voor €25,-, inclusief espresso. En dan binnen een uur er weer uit. Als restaurants hierop gaan inzetten en straks de lunch als een concept scherp aanbieden met goede marketing er omheen, dan zijn er volop kansen. Dat snijdt hout!

De discussie is een staaltje sociale media. We vragen ons vaak af wat we ermee moeten. Ik zou er mijn lunchkaart op afvinken. Mooi dat we leven in 2010. Hoe makkelijk kan leren van anderen zijn. Je moet er alleen voor willen openstaan. Bedankt Joep, we komen een keer lunchen.

Peter Garstenveld

Aanmelden voor de Misset Horeca LinkedIn Group kan via www.missethoreca.nl/linkedin

Meer columns: