artikel

Gouden softijstips

Horeca

Laat de ijsmachine zien. Niet verstoppen dus, want klanten vinden het leuk om te zien hoe ijsjes worden gemaakt. Zien tappen doet verkopen. Richt een ijshoek in. Creeër een opvallende en duidelijke ijshoek. Dit kan door gebruik van promotiemateriaal, mooie foto’s of door te werken met concepten. Zorg voor een duidelijk overzicht in het softijsassortiment. […]

  • Laat de ijsmachine zien. Niet verstoppen dus, want klanten vinden het leuk om te zien hoe ijsjes worden gemaakt. Zien tappen doet verkopen.
  • Richt een ijshoek in. Creeër een opvallende en duidelijke ijshoek. Dit kan door gebruik van promotiemateriaal, mooie foto’s of door te werken met concepten. Zorg voor een duidelijk overzicht in het softijsassortiment. Een wirwar aan productkaaren werkt eerder averechts.
  • Verkoop een constant, lekker kwaliteitsvol softijsje. Zorg dus altijd voor een goede luchtopslag. Dit zorgt voor lekkerder ijs en een betere winstmarge. Een aantal leveranciers zweren bij machines met een tandwielpomp, omdat deze constant voor een goede luchtopslag zorgen.
  • Voeg een extra dimensie aan softijs toe. Doe er iets meer mee dan enkel ijsjes tappen., maak bijvoorbeeld ook coupes of biedt sundae-ijsjes aan. Zo geef je softijs een nog betere, ambachtelijke uitstraling. Bent u niet zo creatief, dan is misschien een softijsconcept iets voor u.
  • Voedselveiligheid is zeer belangrijk bij de bereiding van softijs. Zelf pasteuriserende machines zijn een pré. Deze zijn veiliger en gemakkelijker in onderhoud. Bij hygiëne hoort ook een schone werkplek en bedrijfskleing en een blinkende machine.
  • Kinderen zijn een belangrijke doelgroep. speel daar op in met vlotte bekers, toevoegingen en gadgets. Een lage counter heeft de voorkeur.
  • Noem een kinderijsje ‘kleuterijs’. Hiermee voorkom je dat kinderen van een jaar of 7 à 8 nog een kinderijsje bestellen.
  • Creeër zo mogelijk een loket- of raamverkoop. Dit laat de omzet stijgen.
  • Werk eens met thema’s, zoals het WK-voetbal. Maar denk vooral ook aan zomerfruit, zoals een aardbeiencoupe of een kiwisorbet. Fruit draagt ook bij aan een gezonder imago van uw zaak.
  • Maak een extra afrekenpunt in de ijshoek. Klanten die alleen voor ijs komen, kunnen daar snel geholpen worden.
  • Saneer drastisch het assortiment handijsjes. Die zijn overal verkrijgbaar en zijn de in de supermarkt bovendien veel goedkoper. Daarnaast is het rendement op softijs hoger dan handijs.
  • Zorg voor een duidelijke lijn in ijsbekers.
  • Laat klanten ook een keer iets proeven. Of geef bij bestellingen vanaf €25,- een waardebon voor een gratis ijsje. Dit is een leuke geste naar de klant, die bovendien terug zal komen in uw zaak.
  • Laat ook aan de buitenkant van uw zaak zien dat u ijs verkoopt.
  • Ken uw klanten en speel met het assortiment en presentatie in op uw doelgroepen. Denk daarbij ook aan speciale acties.
  • Wie in de winter wil verkopen, zal het ijs daarop af moeten stemmen met smaken als warme chocolade en karamel.