artikel

Genereer positieve publiciteit met de Top 100-presskit

Horeca

De Cafetaria Top 100 is een uitgelezen kans om positief in het nieuws te komen. Maar dat gaat niet vanzelf. Maak gebruik van de mogelijkheden, zo luidt het advies.

Genereer positieve publiciteit met de Top 100-presskit

Een slimme cafetariaondernemer doet iets met een Top 100-positie. De Cafetaria Top 100 is een prestigieuze competitie en een plaats op de ranglijst kan veel positieve publiciteit genereren. Iedere positie, ook in de onderstede regionen, is er een om trots op te zijn. Het is prestatie waarmee u zelf uw zaak op de kaart kunt zetten. Dat is natuurlijk belangrijk voor individuele fastservicebedrijven, maar net zo belangrijk voor de gehele branche.

Bedenk dat een daling op de lijst niet iets is waarvoor je je moet schamen. Het is een uitermate knappe prestatie als je uit ongeveer 5000 bedrijven tot de beste honderd behoort. Benadruk het relatief hoge rapportcijfers dat nodig is om om in dit klassement te komen. Dit jaar was een score van 8,2 net genoeg voor een vermelding.

Handig hulpmiddel

Om uw cafetaria bij de buitenwacht onder aandacht te brengen, stelt Snackkoerier jaarlijks de zogenoemde presskit beschikbaar. Het pakket bestaat uit het Top 100-lgo, een kant-en-klaar persbericht en een brief voor de pers. Dat laatste is slechts een invuloefening.

» Download hier het persbericht

Het verstandigst is om zo snel mogelijk de pers in te lichten. Geen krant zit te wachten op de mededeling dat uw bedrijfs sinds vorige week in de Top 100 staat. Zo zijn er ieder jaar bedrijven die dit al kenbaar maken direct na de uitnodiging voor het Top 100-event. Het persbericht met bijbehorende brief kunt u het gemakkelijkst maken naar redacties. Zoek redactionele e-mailadressen en schroom niet om een cc-tje te sturen naar een redacteur. Het kan gee kwaad om later na te bellen om het persbericht nogmaals onder de aandacht te brengen.

Wordt u benaderd, wees dan altijd enthousiast. Probeer ook of u de positie in de ranglijst kunst ‘pimpen’ naar bijvoorbeeld de beste cafetaria van de regio en laat weten welke sterke punten naar voren kwamen tijdens het jurybezoek. Vaak zult u telefonisch worden geïnterviewd, neem er dan ook de tijd voor. Het kan zijn dat u tijdens het gesprek negatieve vragen krijgt over bijvoorbeeld het imago van de branche. Probeer dit dan een positieve draai te geven door te wijzen op de innovaties in de bedrijfstak, verantwoord frituren en versbeleving.

Raamsticker

Naast het benaderen van de pers is het eveneens van groot belang om de eigen gasten op de hoogte te stellen van het heugelijke feit. Het logo kan zo op een menukaart of een folder. Communiceer dit ook via beeldschermen in de cafetaria en vermeld het op uw website. Hang natuurlijk de Top 100-raamsticker die u krijgt thuisgestuurd direct opvallend op. Al deze uitingen zorgen ervoor dat u positief in beeld komt. En dat is heel wat waard, zo zijn de ervaringen van deelnemers aan de vorige edities.

Logo

Hieronder treft u het logo in drie bestandsformaten aan. Ieder zijn ze voor een ander doel geschikt.

Het jpg-bestand is in de meeste tekstverwerkers te importeren en kan gebruikt worden om bijvoorbeeld een brief te verfraaien.

» Download hier het jpg-bestand

Het pdf-bestand is ook te gebruiken in brieven en dergelijke, het is in principe van hogere kwaliteit dan het jpg-bestand. Ook drukkers kunnen daar goed mee uit de voeten.

» Download hier het pdf-bestand

Het eps bestand is bij uitstek geschikt voor het gebruik door drukkers en vormgevers. Met dit bestand is het logo groot af te beelden zonder kwaliteitsverlies.

» Download hier het eps-bestand