artikel

Mijn 2011: Marcel van Aelst

Horeca

Bedrijf: Hotel Okura Amsterdam
Functie: president en general manager

Mijn 2011: Marcel van Aelst

Wat is het persoonlijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Het veertig jarig bestaan van Hotel Okura Amsterdam en mijn onderscheiding van de stad Amsterdam.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Een geweldige maand november met het jaarcongres van Leading Hotels of the World. 250 Tophoteliers die vanaf nu ambassadeur voor Amsterdam zijn.

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Een 7,5. Het ging veel beter dan verwacht, maar was nog niet 2007.

Welke internationale trends uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

De MICE markt is heel voorzichtig. Reservation on the books vooral voor het eerste kwartaal zijn zwak en gegeven de economische crisis en mogelijke recessie zou het wel eens een heel moeilijk jaar kunnen gaan worden.

Welke drie zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

1) Ten minste het nettoresultaat van 2011 evenaren

2) Komt er een derde Michelinster in 2012 en komt die bij ons? Wij werken er wel aan

3) Tot mei 2012 zijn wij bezig met de verbouwing van de laatste hotelkamers en de creatie van een Japanse/Aziatische spa. Alles te financieren uit eigen cashflow en binnen budget blijven.