artikel

Mijn 2011: Taco van der Bijl

Horeca

Bedrijf: Sjinkerij De Bóbbel, Maastricht
Functie: Gastheer

Mijn 2011: Taco van der Bijl

Wat is het persoonlijk hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Dat staat buiten kijf: dat is het bereiken van de nummer één positie in de Café Top 100! De enorme aandacht van zowel de media maar zeker ook de hartverwarmende felicitaties van gasten en collega’s is een enorme blijk van waardering.

Wat is het zakelijke hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Het opnieuw introduceren van een al in 1994 verloren gegaan recept van ons vierde huisdrankje, het Grampeers Gouweke. Na ruim een jaar van voorbereidingen werden in november 2011 – in het bijzijn van burgemeester Onno Hoes en de Master Distiller Piet van Leijenhorst van Bols en diverse andere notabelen, de eerste flessen Grampeers Gouweke uitgeschonken. Door deze herintroductie steeg direct ook de vraag naar onze overige drie huisdrankjes.

Welk rapportcijfer geef je 2011?

Ik zal 2011 met een dikke 8 waarderen. Naast het hierboven geschrevene had ik een geweldig eerste kwartaal; vooral de carnaval 2011 was super! Het rapportcijfer wordt iets getemperd doordat eind maart de ‘zomer’ haar intrede al deed. Hierdoor kreeg Sjinkerij de Bóbbel, door het gemis van een terras, al erg vroeg in het seizoen te maken met de ‘zomerse rust’. Deze periode duurde tot ver in oktober waardoor het rendement enigszins onder druk kwam te staan. Toch zorgden allereerst de herintroductie van het Grampeers Gouweke en direct daarna de uitreiking van de Café Top 100 voor een heerlijk turbulente afsluiting van het jaar.

Welke internationale trend(s) uit de horecabranche doen in 2012 Nederland aan?

Ik verwacht dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen meer en meer hun intrede zullen doen in de horeca. Al dan niet ingezet en/of afgedwongen door de overheid zullen ondernemers moeten zoeken naar oplossingen om duurzaam te produceren en tegelijkertijd bijvoorbeeld energiebesparend te werken.

Daarnaast zullen ondernemers in deze tijd van economische tegenwind zich erg bewust moeten zijn van hun kosten (personeels- en inslag-) om goed te kunnen calculeren. Allerlei kortingssites zullen meer en meer aftrek krijgen waardoor de consument goedkoper in de horeca uit is, maar door scherp in te kopen en te calculeren hoeft een ondernemer wellicht helemaal geen gebruik te maken van deze ‘marketingtools’.

Daarnaast zou het goed kunnen dat de zg. doggybag zijn intrede doet: economisch, maar ook maatschappelijk verantwoord want we gooien nu gezamenlijk al per jaar voor een slordige 1,6 miljard euro weg!

Welke 3 zakelijke doelen heb je je voor 2012 gesteld?

1) Op de bovengelegen verdieping hebben wij een vergaderlocatie ingericht. Hier wordt nog niet genoeg gebruik van gemaakt en het is doelstelling 1. om in 2012 een aanzienlijke omzetgroei te realiseren door het aanbieden van vergaderarrangementen.

2) Daarnaast is het de bedoeling om deze ruimte in gebruik te nemen als proeflokaal waar de huisdrankjes (het Bitter Bóbbelke –bitter/zoet, het Grampeers Gouweke –fris zuur/zoet, de Geleujetige –kruidig en de Schieveleer -zoet) in groepsverband geproefd en verkocht kunnen worden. Een dergelijk arrangement zal eenvoudig ‘verkocht’ kunnen worden aan evenementorganiserende bureaus.

3) De derde doelstelling die je van mij mag verwachten als kersvers Café van het Jaar 2012: ervoor zorg dragen dat ook in het nieuwe jaar alle gasten van Sjinkerij de Bóbbel de gastvrijheid beleven waar Misset Horeca ons om roemt.

En vervolgens wil ik daar nog een laatste doelstelling aan toevoegen die voor velen van ons zal gelden: Onlangs werd door KHN weer eens pijnlijk duidelijk gemaakt dat velen van ons in de tang zitten bij de bierbrouwers. Door tal van omstandigheden weten zij ons in allerlei wurgende grepen te manoeuvreren. En voor Sjinkerij de Bóbbel is dat niet anders!

Maar in deze tijd van economische tegenwind, waarin om ons heen steen en been wordt geklaagd en we bijna dagelijks te horen krijgen hoe slecht onze economie ervoor staat, is er voor ons horecaondernemers geen tijd om te klagen. Collega’s verman u! Trouwens, wie zal er luisteren…. de brouwers? Welnee, ga uit van je eigen kracht en creëer je eigen kansen! Wees creatief en onderneem!

Ik wens jullie daar allemaal erg veel succes mee en wens jullie allemaal een volle zaak, maar bovenal een goede gezondheid!