artikel

Zijn we duur?

Horeca

De Nederlandse horeca is te duur. Dat is de strekking van twee artikelen die recentelijk in de media verschenen. De Telegraaf kopte dat ‘dure horeca zichzelf in de weg zit’ en opinieweekblad Elsevier vroeg zich afgelopen week af ‘waarom cafés en restaurants hier zo duur zijn?’.

Zijn we duur?

Elsevier vergeleek daarbij met name met buurland Duitsland, waar de prijsontwikkeling de afgelopen tien jaar een stuk gematigder was dan in Nederland. In ons land stegen de prijzen het afgelopen decennium 38 procent, in Duitsland met 18 procent.

Er zitten twee kanten aan deze kwestie. De eerste is: ervaart de gast in Nederland de horeca inderdaad als duur? De tweede is: waardoor ontstaat dit prijsverschil en wat kun je daar als ondernemer aan doen? De eerste kant, de hoge prijservaring door gasten dus, wordt door de Telegraaf en Elsevier aangehaald als oorzaak voor de achterblijvende omzet van de Nederlandse cafés en restaurants. Bewijzen worden in beide artikelen niet gegeven.

Feit is dat prijs een van de elementen is die een rol spelen bij zowel de keuze van de gast als de exploitatie van het bedrijf. Bovendien is het een element dat nooit alleen staat. Prijs relateert de gast aan alle andere facetten van het café of het restaurant. Wat is de sfeer? Welke ervaring voel ik bij dat bedrijf? Hoe word ik als gast behandeld? Duidelijk is dat in deze tijd een hogere prijs alleen kan worden gevraagd als alle andere facetten van je bedrijf perfect kloppen.

Het tweede facet is: hoe ontstaan de prijsverschillen in Nederland in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland. Volgens het artikel in Elsevier zijn daarvoor drie oorzaken aan te wijzen. Ten eerste de kosten van personeel. Deze zijn in Duitsland beduidend minder sterk gestegen dan in Nederland, in ons land stegen ze de afgelopen tien jaar met 27 procent. Als tweede factor heeft de Duitse horeca een inkoopvoordeel bij de brouwers. Door de grotere concentratie bij brouwerijen in Nederland staat de horecaondernemer minder sterk qua onderhandeling. De derde oorzaak volgens Elsevier zijn de prijzen van het vastgoed, deze zijn in Duitsland minder sterk gestegen dan in Nederland – vooral in de eerste jaren van de nieuwe eeuw stegen deze prijzen bij ons behoorlijk.

Het gevolg is overigens niet dat de Duitse horeca het daardoor beter deed dan in Nederland. De lagere prijzen in Duitsland leiden niet tot hogere volumes, en de sector als totaal deed het slechter dan in Nederland. Toch voelt een krant als de Telegraaf het sentiment onder de Nederlandse bevolking vaak goed aan. In die zin is de kop ongenuanceerd. Aan de andere kant is het echter een gevoel dat gasten kunnen hebben. Het gevoel geven van een bijzondere ervaring, een bovengemiddelde maaltijd voorschotelen, het bieden van gastvrijheid van de bovenste plank – dat zijn de zaken die de gast doen besluiten bij jou te komen, en terug te komen. En dan is prijs niet meer zo belangrijk.