artikel

Vertel het!

Horeca

Catherine Keyl is een liefhebber van kroketten. Ze is eraan verslaafd, weet ik. Dat schrijft ze zelf in haar column in De Telegraaf. Dat is dus geen groot geheim. Een kroket geeft op een regenachtige dag nog enige glans. De cafetariahouder weet niet half hoe blij hij mensen kan maken.

Vertel het!

Catherine schreef iets dat me trof. Ze had het over het boek van banketbakker Holtkamp, waarin recepten staan van zijn croquet. In haar ogen is Holtkamp zo stom om een kookboek uit te geven met het geheime recept van garnalencroquetten. Om een lang verhaal kort te maken. Cahterine Keyl ging zelf aan de slag en kwam al snel tot de slotconclusie: ‘forget it’. Het werd helemaal niets, miezerige hoopjes ragout die jammerlijk in de olie uit elkaar vielen.

Wat heeft Holtkamp met boek vol ‘geheime’ recepten bereikt: klanten die kennis vergaren over een bepaald product en daarmee aan de slag gaan, komen er al werkend achter dat het maken van een ‘simpele’ kroket een stuk moeilijker is dan het lijkt. Dan ontstaat er waardering voor het vakmanschap en wordt de prijs van het product beter begrepen.

Vertel waarmee je bezig bent en laat het zien. Dat is de simpele boodschap. De betere klant is geïnteresseerd in uw bedrijf, ze voelen zich er vaak mee verbonden. Doe dan ook niet geheimzinnig. Wees open!

Harrie LeijtenHoofdredacteur Snackkoerier