artikel

Geschiedenis van ss Rotterdam

Horeca

Er hebben zich serieuze gegadigden gemeld voor het stoomschip de ss Rotterdam. Dit jaar nog hoopt eigenaar woningcorporatie Woonbron die zich financieel flink vertilde aan de verbouwing, het schip te verkopen. De gegadigden zijn Nederlanders en Omani’s. Een overzicht van de belangrijke gebeurtenissen rond de ss Rotterdam.

Geschiedenis van ss Rotterdam

14 december 1956: De bouw van het stoomschip begint bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM). Het is met een lengte van ruim 228 meter het grootste passagiersschip ooit in Nederland gebouwd. Twee jaar later doopt koningin Juliana het schip. Een jaar later begint het aan de eerste vaart naar New York. Na 1971 gebruikt de HAL het alleen nog als cruiseschip.

1997: HAL neemt het schip uit de vaart. De Amerikaanse rederij Premier Cruises koopt het schip aan en noemt het ‘Rembrandt’. In 2000 komt de eigenaar in financiële problemen, waardoor het vaartuig aan de ketting wordt gelegd.

2005: Woonbron richt De Rotterdam BV op. Deze onderneming koopt the grand old lady en haalt het terug naar Rotterdam. Het schip moet een horeca- en congresfunctie krijgen. In de jaren daarna volgt een opknapbeurt in onder meer het Spaanse Cadiz en het Poolse Gdansk.

19 april 2008: Voor het eerst komt aan het licht dat de kosten voor renovatie van het schip de pan zijn uitgerezen. Bestuursvoorzitter Martien Kromwijk van Woonbron schat meer dan 140 miljoen euro in het schip te hebben gestoken.

4 augustus 2008: Met duizenden mensen op de kades keert het legendarische schip na 10 jaar afwezigheid terug in Rotterdam.

30 oktober 2008: (Oud-)minister Ella Vogelaar laat de Tweede Kamer weten dat verbouwingskosten van het stoomschip uit de hand lopen. Ze wil dat de woningcorporatie minstens 80 procent van de aandelen van het schip van de hand doet. Volgens Woonbron is dat altijd de bedoeling geweest.

15 december 2008: Voor de nieuwe minister Eberhard van der Laan is de maat vol. Hij plaatst de woningcorporatie onder toezicht en wil dat die met een plan komt voor de financiering van het schip.

30 maart 2009: De rederij maakt bekend dat het stoomschip op 27 juli opengaat voor publiek, dat werd uiteindelijk 15 februari 2010. De toeristische trekpleister heeft verschillende restaurants aan boord, congreszalen, hotelkamers, een theater en een bioscoop.

1 april 2011: De nieuwe bestuursvoorzitter Bert Wijnbenga treedt aan. Met zijn komst wordt ook definitief besloten tot volledige verkoop van ‘de Rotterdamse trots’.

Bron: ANP