artikel

Mijn 2012 – André Aaij

Horeca

Het winnen van de Dutch Hotel Award is voor general manager André Aaij van het Palace Hotel in Noordwijk aan Zee het mooiste – en tegelijkertijd ook gekste – dat hij in 2012 meemaakte. ‘Het team is er zeer hecht door geworden en maakt me trots, elke dag opnieuw.

Mijn 2012 – André Aaij
Mijn 2012 – André Aaij

Welk rapportcijfer geef je 2012 – zakelijk gezien – en waarom?
‘Ik geef dit jaar een 7,5. Dat komt omdat ik het niet alleen laat afhangen van de financiële resultaten (want omzet staat zeker onder druk in deze tijden, maar de marge blijft erg mooi), maar zeer zeker ook van de manier waarop we van ons hebben laten horen dit jaar: dat is juist weer een stimulerende ontwikkeling. Dus enerzijds liep de zakelijke/congresmarkt bij ons wat terug, anderzijds hebben wij juist dit jaar hoog ingezet op diverse evenementen die we hebben georganiseerd voor de zakelijke markt. Juist om ons extra in de kijker te spelen bij landelijke, regionale en lokale ondernemingen! Dat leverde mooie events op en veel pr – we ontvingen hierover erg veel positieve geluiden en nog mooier: diverse zakelijke boekingen.’

Wat is het gekste wat je in 2012 hebt gedaan/meegemaakt?
‘Het gekste is tegelijkertijd het allermooiste van dit jaar: het winnen van de Dutch Hotel Award met het Palace Hotel! Een prachtige wedstrijd, die dusdanig veel van de inventiviteit en creativiteit van je team vraagt, een aantal maanden lang, dat we met elkaar in een geweldige ‘flow’ terechtkwamen tijdens dat traject, ongekend. En wat er gebeurt als je die team effort dan ten overstaan van 200 aanwezigen gehonoreerd ziet worden met de award; dat is een ontlading met ongekende impact. Het team is er zeer hecht door geworden en maakt me trots, elke dag opnieuw.’

Wie is volgens jouw dé horecaman of -vrouw van 2012 en waarom?
Ik zie om mij heen veel horecamensen die initiatieven nemen en nieuwe kansen grijpen om een positieve stimulans te geven aan hun bedrijfsvoering. Dat lees ik in diverse interviews met landelijk bekende ondernemers, maar het gebeurt ook om me heen in Noordwijk aan Zee. Er zijn zoveel mensen die ervoor zorgen dat de horeca in Nederland zich verder ontwikkelt, dat ik er niet een naam uit wil en kan lichten. Dan zet ik liever de spotlight op de medewerkers in de horeca. Dat zijn toch maar mooi de mensen die in onze bedrijfstak de echte connectie maken met onze gasten, die van elke ‘transactie’ een ervaring maken. Daar moet het over gaan, vind ik – de serviceverleners in alle vakgebieden in de horeca – zij kleuren onze bedrijfstak!’

Wat is jouw favoriete restaurant en met wie wil je er gaan eten?
‘Mijn favoriet is Da Vinci in Maasbracht – wat een compleet feest is het om daar te mogen zijn! Gerechten met zoveel finesse, met zoveel gevoel en vakvrouwschap bereid, geserveerd op spectaculair porselein, in combinatie met prachtige wijnen, door mooie gastmensen aan tafel gebracht en toegelicht – dat is waar ik met mijn vrouw at, en nog menigmaal wil eten.’

Wat ga je in 2013 doen en wil je delen met horecaminnend Nederland?
‘We gaan ook in 2013 weer verrassend uit de hoek komen, we willen anders dan andere hotels zijn. We hebben zoveel plannen, de positiviteit spat ervan af ondanks de lastige tijden. Meer en meer partnerships gaan we aan, want ik geloof in samenwerking en samen creëren, ik geloof in de energie die hier nu heerst en die zoveel moois teweegbrengt. In 2013 verkopen wij uiteraard bedden en biefstukken, maar dan wel verpakt als een ware beleving! En onze mensen maken dat verschil.’

Welke trend komt in 2013 naar de Nederlandse horeca en wat ga jij er mee doen?
‘Duurzaamheid is qua begrip al een tijd gemeengoed, maar qua oprechte uitvoering en geloof in bijdrage aan milieu én winstgevendheid is er nog een weg te gaan. Wij gingen dit jaar van zilveren naar gouden Green Key, maar kunnen daarbinnen nog veel meer verfijnen, verbeteren en toepassen, zonder daarmee alles op z’n kop te moeten zetten. Heel goed naar de bedrijfsprocessen kijken en bijstellen naar een duurzaam alternatief, of een mvo-gerichte insteek. De trend in onze bedrijfstak is dus eigenlijk dat de keuze die al eerder werd gemaakt, nu moet worden omgezet in passend en onderscheidend beleid in toepassing en aanpak van duurzaamheid.’