artikel

Mijn 2012 – Hermannus Stegeman

Horeca

2012 Krijgt voor Hermannus Stegeman een dikke acht. Niet in de laatste plaats vanwege de enorme impact van de actie #iksteunjos, waar Hermannus een van de initiatiefnemers van was. ‘De enorme respons die die actie teweeg bracht, twee keer op vrijdag trending topic, zoveel ondernemers met elkaar in contact, het publiek en de reacties ervan. Waanzinnig……

Mijn 2012 – Hermannus Stegeman
Mijn 2012 – Hermannus Stegeman


Welk rapportcijfer geef je 2012 – zakelijk gezien – en waarom?

Zakelijk gaat 2012 toch écht een dikke 8 krijgen. Vooral omdat ik heerlijk onbevangen het jaar ben ingestapt, geen verwachtingen en vooral dingen oppakken waar ik met energie en gedrevenheid  vol voor kon gaan. Mooie workshops, ondernemers adviseren, fijn bestuurswerk, prachtige projecten. Het ging niet altijd allemaal even soepel, maar ik kon er wel goed “mijn ei in kwijt”. En ik ben blij en trots op de resultaten tot nu toe.

 


Wat is het gekste wat je in 2012 hebt gedaan/meegemaakt?

De actie #iksteunJos opstarten, samen met Jeroen van der Schenk en Mark Haagen. Getriggerd vanuit mijn gevoel van onrecht dat een collega werd aangedaan, misschien ook wel frustratie over het op slot zitten van die biermarkt en de halsstarrige houding van de grote drie om in de toekomst van branche en ondernemers te willen investeren. De overtuiging dat we ondernemers meer en beter moeten informeren over contracten, kansen en andere mogelijkheden. Dat we meer moeten samenwerken. En de enorme respons die die actie teweeg bracht, twee keer op vrijdag trending topic, zoveel ondernemers met elkaar in contact, het publiek en de reacties ervan… waanzinnig..

 


Wie is volgens jouw dé horecaman of –vrouw van 2012 en waarom?

Elke ondernemer (ster) die nu de samenwerking zoekt met collega’s, verder kijkt dan de eigen zaak en met goed ondernemerschap zijn/haar zaak overeind probeert te houden

Ze verdienen alle steun die ze kunnen krijgen en moeten opboksen tegen grote multinationals, grote inkooporganisaties. Uit de samenwerking moeten we leren van elkaar en de branche sterker maken. Juist omdat we veel niet weten en delen, staan we minder sterk dan bijvoorbeeld de retail. En het kán, dat samenwerken en informatie delen.

 


Wat is jouw favoriete restaurant en met wie wil je er gaan eten?

Voor lunch: Chinees restaurant Paradijs, aan het Vredenburg in Utrecht, een fantastische  dimsum serveren ze daar, een absolute aanrader. Voor diner zou ik, verrassend misschien, gaan voor Grieks restaurant Europa, Gildtstraat Utrecht. De eigenaar en eigenares geven je daar nog echte en gemeende aandacht. Uitstekend eten, goede sfeer, daar voel je je nog oprecht welkom. Maar een moeilijk keus, want er zijn nóg een paar pareltjes op dat gebied zoals brasserie Mols in Driebergen. En dan neem ik vooral mijn vrouw mee, want we gaan veel te weinig uit eten .

 


Wat ga je in 2013 doen en wil je delen met horecaminnend Nederland?

Zorgen dat het duurzaamheidsvignet van Koninklijke Horeca Nederland (afdeling Utrecht) een vliegende start krijgt en me vooral bezig houden met het Horeca Ondernemings Dossier en het platform MijnHoreca.nl. Hier gaan echte kansen voor ondernemers liggen. Samenwerken, informatie delen, goede applicaties om je bedrijfsvoering beter te kunnen sturen en kosten te besparen, om tijd beter te kunnen besteden. Daar kunnen we met zijn allen echt slagen maken.

 


Welke trend komt in 2013 naar de Nederlandse horeca en wat ga jij er mee doen?

Oei, daar vraag je wat. Trends in tijden van “crisis” zijn lastig. Dan vallen mensen graag terug op traditioneler, bekender. Wil de consument liever iets dat zekerheid biedt en voldoet aan verwachtingen. Dan gaat men voor óf goedkoop(st) óf voor meer waarde voor het zelfde geld. Als je het dan wilt winnen van de supermarkt en daarmee van thuis, zal je je moeten onderscheiden en meer en beter moeten bieden. Meer kwaliteit, beleving en vooral betekenis. Als je je gasten kan raken, iets mee kan geven, doe je het goed.

Ik zie wel steeds meer invloeden van buiten de horeca, noem het branchevervaging, zich mengen in concepten. Daar ligt een schone taak voor belangenbehartigers, lokaal én landelijk. Want regelgeving beperkt hier het vrije ondernemerschap en juist in deze nieuwe realiteit (want eigenlijk is het geen crisis meer, dit is hoe het de komende jaren zal zijn) zouden ondernemers alle kansen en creativiteit moeten kunnen benutten. Nu staat er teveel beperkende regelgeving in de weg om ondernemers de mogelijkheden te geven, juist dat beetje extra, ook aan producten, te bieden voor hun gasten. Misschien wordt de grootste trend voor 2013 dus wel de horeca-webshop?