artikel

Mijn 2012 – Ilja Gort

Horeca

De markante Nederlandse wijnboer in Frankrijk, Ilja Gort, promoveert 2012 tot kroonjaar. Zijn bistroblend sloeg aan, mede dankzij de crisis, en zijn Chateauwijn werd goed gewaardeerd.

Mijn 2012 – Ilja Gort

Welk rapportcijfer geef je 2012 – zakelijk gezien – en waarom?

‘2012 Is voor ons een kroonjaar. We kwamen met een speciale bistroblend van SLURP. Perfecte timing qua crisis: een verrukkelijk sappige no-nonsens wijn voor een lage prijs. Een waanzinnig succes. Verder wordt onze Chateauwijn zeer goed gewaardeerd. Dat is opmerkelijk want die is vrij prijzig.’

Wat is het gekste wat je in 2012 hebt gedaan/meegemaakt?
‘Een eigen televisieprogramma ‘Wijn aan Gort’, waarmee we per uitzending gemiddeld een half miljoen kijkers trokken. Ik dacht dat ik aardig wat van wijn wist. Toch heb ik tijdens de opnames ontzettend veel geleerd. Niet in de laatste plaats van andere wijnboeren.’

Wie is volgens jouw dé horecaman of –vrouw van 2012 en waarom?
‘Dat vind ik een lastige. Ik ken helaas te weinig horecamensen persoonlijk. Ik heb diepe bewondering voor Jonnie en Thérèse, die hun leven integraal in dienst stellen van hun passie. Robert kranenborg vanwege zijn immense vakkennis en zijn gedrevenheid. Maar er zijn vast ook jonge helden die een ereplaats verdienen.’

Wat is jouw favoriete restaurant en met wie wil je er gaan eten?
‘Ik heb veel favoriete restaurants. Alleen in Nederland al een stuk of twintig. Het klinkt een beetje lullig, maar voor mij is de wijnkaart belangrijker dan de menukaart. Niettemin lijkt het me geweldig om met een topkok in een van die zaken -liefst niet te deftig- te eten en de maaltijd ‘ns van een heel andere kant te ervaren.’

Wat ga je in 2013 doen en wil je delen met horecaminnend Nederland?
‘Samen met ORB hebben een paar prachtige plannen op de rit staan. Onder andere komende zomer druivenplukken bij ons op het château met een stel gelijkgestemde horecaondernemers. Lekker fysiek hard werken, verrukkelijk eten aan een lange tafel, mooie meiden en heerlijke wijn. Mmm… Ik verheug me er nu al op. En we gaan een nieuwe serie afleveringen voor ‘Wijn aan Gort’ maken.’

Welke trend komt in 2013 naar de Nederlandse horeca en wat ga jij er mee doen?
‘Vanwege de aanhoudende crisis wordt de trend: simpeler, maar beter. Een goed diner, voor een bescheiden prijs. De toeters en bellen gaan eraf, de kwaliteit wordt zichtbaarder en daardoor beter. De gast is geïnteresseerd in de herkomst. Bio wordt nog belangrijker. Voorts las ik dat de verkopen van dure auto’s hoger zijn dan ooit, dus er zullen altijd gasten blijven die er een feestje van maken.’