artikel

Mijn 2012 – Marc Smeets

Horeca

Marc Smeets kijkt terug op een uiterst bewogen jaar. Binnen een half jaar keerde hij gedesillusioneerd terug uit Frankrijk waar zijn droom(baan) uiteen spatte. Bij Koetjes en Kalfjes vond hij zijn werkplezier en stabiliteit weer terug.

Mijn 2012 – Marc Smeets
Mijn 2012 – Marc Smeets

Welk rapportcijfer geef je 2012 – zakelijk gezien – en waarom?

Een 6 krijgt 2012 van mij persoonlijk. Het was een hectische jaar met veel verhuizingen en onrust. De deuk die je ego oploopt na het debacle in Frankrijk, heeft ons uiteindelijk samen erg sterk gemaakt. De nieuwe uitdaging in Koetjes en Kalfjes geeft gelukkig weer veel energie.

Wat is het gekste wat je in 2012 hebt gedaan/meegemaakt?

De plotselinge terugkeer naar Nederland voelde erg vreemd en gek. Binnen 24 uur alles weer verhuisd, gek gevoel, dat nog steeds niet afgesloten is. Geen huis, niks, zo pats boem op straat. Gelukkig zijn we goed opgevangen door vrienden en familie, en hebben we ons leventje weer op gepakt in het mooie Den Haag.

Wie is volgens jouw dé horecaman of –vrouw van 2012 en waarom?
Eigenlijk zijn het er twee. Edwin Kats vanwege zijn terugkeer naar Nederland en het op pakken van Chalet Royal. Daar heb ik grote bewondering voor. Ik weet zeker dat 2013 zijn jaar wordt. Verder Richard Ekkenbus. Daarvan vind ik het ontzettend knap wat hij neerzet in Hongkong. Diep respect daarvoor.

Wat is jouw favoriete restaurant en met wie wil je er gaan eten?
El barrio tapas restaurant in Den Haag. Altijd een vriendelijke en gastgerichte sfeer, leuke kleine verse tapas, goede prijs-kwaliteit-verhouding. Het liefst eet ik hier met Eveline en de kinderen. Voor ons altijd weer even thuiskomen, genieten en tot rust komen.

Wat ga je in 2013 doen en wil je delen met horecaminnend Nederland?
In 2012 veel dingen afgesloten en achter ons gelaten. 2013 Wordt het jaar van de stappen vooruit. Welke stappen? Ik laat het op me afkomen. Even geen plannen maar keihard werken aan het concept Koetjes en Kalfjes.

Welke trend komt in 2013 naar de Nederlandse horeca en wat ga jij er mee doen?

Ik hoop dat er een rem komt op alle kortingsacties. Laten we ons focussen op prijs kwaliteit en nog bewuster worden van het product. Daarnaast denk ik dat het streekproduct steeds meer in trek komt, dit mede doordat verschillende steden en dorpen dit meer en meer aanprijzen. De invloeden uit Azië zullen zich ook nog meer positioneren. Denk aan kruiden specerijen. De gast zal zich ook nog meer gaan verdiepen in duurzaamheid en de gezondheid, dus daar moet je mee bezig zijn in 2013 als restaurant.