artikel

Mijn 2012 – Marcel de Leeuw

Horeca

Marcel de Leeuw is chef-kok van Double Tree by Hilton in Amsterdam. 2012 Krijgt van hem als rapportcijfer een acht. Voor De Leeuw is Ron Blaauw de horecaman van het jaar. ‘Hij is toch een klein imperium aan het opbouwen en op een zeer hoog niveau.

Mijn 2012 – Marcel de Leeuw
Mijn 2012 – Marcel de Leeuw

Welk rapportcijfer geef je 2012 – zakelijk gezien – en waarom?

Een 8. Is een goed cijfer, maar kan ook zeker beter. We hebben een zeer goed jaar achter de rug. We zijn nu anderhalf jaar open en ben aangenomen onder de naam CityInn hotels, daarna zijn we Mint Hotels geworden en kort na de opening hebben we het hotel gerebrand naar Double Tree by Hilton Amsterdam Centraal Station. Veel gebeurde al in 2011, maar ook zeer zeker een groot gedeelte in 2012. We hebben mooie en grote stappen gamaakt als volledig hotel team. Iets waar we met zijn allen trots op mogen zijn, maar zoals ik al begon. we zijn er nog niet. Maar dat is ook gelijk het mooie om in een dynamisch hotel te werken, je bent nooit klaar.

Wat is het gekste wat je in 2012 hebt gedaan/meegemaakt?
Echt gek is het niet, maar was wel totaal nieuw voor mij als chef-kok. Het openen van onze eigen Starbucks shop en alle facetten die daar bij komen kijken. Kan je vertellen dat zijn er veel!!

Wie is volgens jouw dé horecaman of –vrouw van 2012 en waarom?
Vindt dat erg moeilijk om te zeggen. Heb veel respect voor de mensen waar ik met gewerkt heb, of met werk. Maar vindt het noemenswaardig wat Ron Blaauw op dit moment doet. Is toch een klein imperium aan het opbouwen en op een zeer hoog niveau.

Wat is jouw favoriete restaurant en met wie wil je er gaan eten?
Restaurant Ivy Rotterdam, ben er pas nog geweest samen met mijn vrouw om ons 1 jarig huwelijk te vieren. Heb ongelofelijk veel respect voor wat Francois doet. Restaurant waar ik nog nooit ben geweest is Ciel Bleu, staat hoog op het verlanglijstje.
En wil graag een hotel / restaurant concepten bekijken in New York.

Wat ga je in 2013 doen en wil je delen met horecaminnend Nederland?
Doen waar we al mee begonnen zijn. Blijven focussen op kwaliteit en de ultieme gastbeleving te blijven creëren. Kwaliteit kan in kleine dingen zitten. Goedemorgen zeggen tegen een gast, die in de ochtend tegen komt in de Lobby is ook kwaliteit.

Welke trend komt in 2013 naar de Nederlandse horeca en wat ga jij er mee doen?
Denk dat die trend al langzaam is ingezet. Kooktechnisch willen gasten weer “gewoon” goed eten zonder poespas. Maar ze willen wel weten waar het vandaan komt. Dus kort gezegd, kwalitatief fantastisch goed eten zonder rare dingen. En op ontbijtgebied zie je, dat Aziatische items het erg goed doen. En warme items. Wij focussen ons ook enorm op de kwaliteit van het ontbijt. Is immers de laatste indruk die gasten krijgen van je hotel.