artikel

Mijn 2012 – Marcel P. van Aelst

Horeca

General manager Marcel P. van Aelst, die in het nieuwe jaar terugtreedt en wordt opgevolgd door Emmy Stoel, van Hotel Okura in Amsterdam kijkt terug op een jaar dat ‘uiteindelijk beter is geworden dan gedacht’. In het nieuwe jaar blijft hij zijn droom najagen: drie Michelinsterren voor restaurant Ciel Bleu.

Mijn 2012 – Marcel P. van Aelst

Welk rapportcijfer geef je 2012 – zakelijk gezien – en waarom?

‘Een 7,5. Uiteindelijk is 2012 toch beter geworden dan ik deze zomer had verwacht. Vooral het laatste kwartaal is erg sterk geweest met goede in house conventions. Lang verhaal kort: beter dan budget.’

Wat is het gekste wat je in 2012 hebt gedaan/meegemaakt?
Vorig jaar kwam ik 10 maart in Japan aan en 11 maart hadden we de grote aardbeving van 9.0 op de schaal van Richter. Deze keer een dag voor mijn vertrek uit Japan, 7 december, was er een 7.3-aardbeving. Het lijkt wel of ze op me wachten.’

Wie is volgens jouw dé horecaman of -vrouw van 2012 en waarom?
‘Waarom niet de kamermeisjes, die staan nooit in de spotlight. Het wordt altijd een bekende horecaman of -vrouw, maar de mensen achter de schermen mogen ook wel eens genoemd worden. Daar zijn wij, die in de spotlight staan, afhankelijk van.’

Wat is jouw favoriete restaurant en met wie wil je er gaan eten?
‘Dat zijn er velen en die zijn heel verschillend van karakter. Het liefst eet ik privé met mijn vrouw of goede vrienden of familie. Ik ga graag naar Jazzcafé Vollebregt in Laren. Ik moet zakelijk al zoveel entertainen, privé uit eten gaan in een restaurant is dus niet speciaal vanwege het eten maar vanwege de sfeer en mensen waarmee je gaat eten.’

Wat ga je in 2013 doen en wil je delen met horecaminnend Nederland?
‘Met Onno Kokmeijer en Arjen Speelman van het Ciel Bleu werken aan de verwezelijking van onze droom: een derde Michelinster. Het zou het eerste hotel-restaurant in de Benelux zijn met drie sterren.’

Welke trend komt in 2013 naar de Nederlandse horeca en wat ga jij er mee doen?
‘Nog meer restaurantweken waarin de gast voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten? Die gast is niet je restaurantgast en op den duur draait dat de goede horeca de nek om. Stop ermee. Daar worden alleen internetjongens beter van. Zorg dat je gewoon prijs-kwaliteit biedt.  Door de economische crisis zullen veel toch mee gaan doen met dat soort activiteiten.’