artikel

Mijn 2012 – René Wildeman

Horeca

Neem je werk serieus maar niet jezelf’, is het motto van general manager René Wildeman van hotel-restaurant De Roode Leeuw in Amsterdam. Gekke dingen deed hij afgelopen jaar dus genoeg. En ook voor 2013 heeft hij al iets bijzonders bedacht: zijn pensioen een jaar uitstellen.

Mijn 2012 – René Wildeman
Mijn 2012 – René Wildeman

Welk rapportcijfer geef je 2012 – zakelijk gezien – en waarom?

‘Een 7, omdat 2012 een zeer goed jaar voor ons is geweest ondanks de zogenaamde crisis. Er is zelfs een omzetgroei ten opzichte van het voorgaande jaar gerealiseerd. Vooral ons restaurant heeft een aanzienlijke groei doorgemaakt.’

Wat is het gekste wat je in 2012 hebt gedaan/meegemaakt?
‘Mijn motto is: Neem je werk serieus maar niet jezelf. Dus gekke dingen doe ik genoeg. Op het zakelijk vlak was het gekste wel het bezoek van een wethouder, enige weken geleden, met het verzoek om na te denken over het verwijderen van ons terras. Het oudste overdekte terras van Amsterdam uit 1935. Dat heeft mij wel zo kwaad gemaakt en het bevestigt nog eens mijn wantrouwen ten opzichte van politici en ambtenaren. Dit heeft mijn humeur gedurende een week beïnvloed en ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.’

Wie is volgens jouw dé horecaman of –vrouw van 2012 en waarom?
‘Als ik één persoon zou kiezen, zou ik anderen tekortdoen. Mijn horecamannen en -vrouwen zijn al die enthousiaste mensen die ik in de horeca tegenkom en die voor deze mooie bedrijfstak gekozen hebben. Je wilt toch niet in een bank werken?’

Wat is jouw favoriete restaurant en met wie wil je er gaan eten?
‘Southern Cross in Heemstede. Dit is een zeer succesvol Australisch restaurant en ik kom er al sinds de opening. Australische Peter en zijn Nederlandse vriendin Natasja hebben dit opgezet. Ze bieden een uitstekende kwaliteit en zijn zeer gastvrij. Ik kom daar graag met mijn familie, omdat het op loopafstand van ons huis is. Dus kan van de mooie wijnen genieten zonder gevaar voor mijn rijbewijs.’

Wat ga je in 2013 doen en wil je delen met horecaminnend Nederland?
‘Mijn pensioen weer met een jaar uitstellen en de verbouwing van onze hotelkamers afronden. Dit hebben wij geheel in eigen beheer gedaan naar eigen ontwerp en dit heeft mijn team en mijzelf veel voldoening gegeven. Verder gaan wij de puntjes op de ‘i’ zetten, dat wil zeggen onze dienstverlening en ons product verbeteren. Wij hebben hier een programma voor opgezet. Investeer in je product en service ook of juist in moeilijke tijden.’

Welke trend komt in 2013 naar de Nederlandse horeca en wat ga jij er mee doen?
‘Het schijnt dat we in een belevingseconomie leven. Net of de mensen vroeger niets beleefden. De trend van het leven en beleven als een lokaal iemand is het nu helemaal. Dus het wonen in privéappartementen is in opkomst bij de toeristen. Sites als bijvoorbeeld AirBnB spelen hier op in. Hier moet de horeca alert op zijn en op inspelen door gasten bijvoorbeeld de mogelijkheid te geven bij bewoners te gaan eten. Heb zelf nog niets ondernomen, maar ben wel alert op de vraag uit de markt.’