artikel

Mijn 2012 – Won Yip

Horeca

Won Yip is actief ondernemer in Amsterdam en was afgelopen jaar een van de investeerders in SUSHISAMBA LONDON Heron Tower. Na vier maanden zijn de cijfers zeer positief: 50.000 bezoekers per maand en een omzet die minimaal 75 procent hoger ligt dan geprognotiseerd. Het jaar krijgt van hem een 8+.

Mijn 2012 – Won Yip

Welk rapportcijfer geef je 2012 – zakelijk gezien – en waarom?

‘Voor ons is het een dikke 8+. Ondanks de crisis, het matige weer en een teleurstellende EK-voetbal, hebben we een uitstekend jaar gedraaid.’

Wat is het gekste wat je in 2012 hebt gedaan/meegemaakt?
‘Onze deelneming (lees: investering) in SUSHISAMBA LONDON @ Heron Tower (bovenste 3 verdiepingen; hoogte 230 meter); ‘we create a monster’. In aanloop hadden we zes maanden vertraging in de opening en dit was gelet op de gezamenlijke enorme investering zenuwslopend. Na vier maanden exploitatie kunnen we de verwachting uitspreken dat we minimaal 75 procent boven hetgeen geprognotiseerd aan omzet zullen behalen, we hebben circa 50.000 bezoekers per maand!’

Wie is volgens jouw dé horecaman of -vrouw van 2012 en waarom?
‘Arnaud Eweg van Players aan de Kleine Gartmanplantsoen in Amsterdam. Velen dachten dat dit een tijdelijke Amsterdamse hotspot zou zijn. Ondanks vele nieuwkomers is Players nog steeds uiterst succesvol. Vanaf januari 2010 steevast elke maand een betere omzet dan de jaren ervoor; een avondje Players zit op de harde schijf van haar gasten.’

Wat is jouw favoriete restaurant en met wie wil je er gaan eten?
‘SUSHISAMBA LONDON met gezellige mensen. De twee eigen liften voor enkel de bezoekers van SUSHISAMBA is al een beleving; 230 meter binnen 30 seconden. Boven aangekomen, heb je uitzicht over heel Londen.’

Wat ga je in 2013 doen en wil je delen met horeca minnend Nederland?
‘Optimale aandacht voor de Yip gelieerde ondernemingen en wellicht nog deelneming in diverse projecten buiten de eurozone. Alles is reeds gezegd en we weten in ieder geval hoe het niet moet. In deze moeilijke markt zijn er veel kansen, goede selectie is essentieel. Hooguit hebben we minder te veel en onze gezondheid is het belangrijkste.’

Welke trend komt in 2013 naar de Nederlandse horeca en wat ga jij er mee doen?
‘Trends ziin tijdelijk en veelal geen waarborg voor de lange termijn. Wij houden alles in de gaten, in de meeste gevallen doen wij hier niets mee.’