artikel

2 tot en met 4 maart 2009<BR>Zeeuwse Horeca Beurs 2009

Horeca

Vakpubliek uit Zuidwest Nederland, maar ook uit België weet in het algemeen de weg te vinden naar de Zeeuwse Horeca Beurs. In 2008 kwamen er in drie dagen tijd zo’n 7200 mensen op af. De organisatie verwacht dat dat aantal op de 46ste editie nog wat hoger zal zijn.

2 tot en met 4 maart 2009<BR>Zeeuwse Horeca Beurs 2009

Kookwedstrijden, wijnpresentaties en delicatessen

De kookwedstrijden vinden 2 dagen plaats. De eerste dag strijden diverse scholen uit Nederland en België voor de Zilveren Mossel Trofee.

De teams moeten ter plekke een drie-gangen menu bereiden en serveren. Het menu moet bestaan uit vis, schaal- en schelpdieren. Met uitzondering van het dessert, dat is naar eigen keuze. Bij het menu dienen bijpassende wijnen worden uitgezocht door de gastheren/gastvrouwen. De winnaars mogen de wisseltrofee een jaar lang in hun bezit houden

De tweede dag tonen de toprestaurants hun vaardigheden. De wedstrijd legt een verbinding tussen kookkunst en gastheerschap. Kok en een gastheer/gastvrouw vormen een eenheid. Het team dat over beide onderdelen het beste presteert, wint de Zilveren Oester. De koks bereiden een vier-gangen menu voor acht personen. In het voorgerecht, tussengerecht en het hoofdgerecht wordt er met vis, schaal- en schelpdieren gewerkt. Het dessert is naar eigen invulling. De gastheer/gastvrouw presenteert het gerecht met bijpassende wijnen en dient tevens een show/presentatietafel te maken.

Naast de kookwedstrijden wordt er een culinair plein ingericht met verschillende delicatessen. Op dit plein vinden verschillende proeverijen plaats.

Evenementenbranche

Een groeiende markt is de steeds verdergaande ontwikkeling in de onafhankelijke evenementenbranche. Grootschalige concerten, bedrijfsfeesten, buitenevenementen e.d. zijn een belangrijk afzetgebied geworden voor de horecaleverancier. Juist binnen deze markt is behoefte aan veel informatie omtrent mogelijkheden en uitvoering. Tijdens de Zeeuwse Horeca Beurs willen we aan deze markt aandacht aan besteden.

Biologische markt

Ook deze markt is sterk in opkomst. De Zeeuwse Horeca Beurs wil dit item zeker niet achterwege laten. Het creeeren van een biologische markt met diverse biologische producten en cateraars is het idee van de Zeeuwse Horeca Beurs.

Adviesplein

Bij veel horeca ondernemers ontstaan er wel eens vraagstukken over bepaalde regels en wetten. Tijdens de Zeeuwse Horeca Beurs hebben we de intentie om een adviesplein te creeeren samen met gemeenten, provincie, KvK, Horecabond etc. De horeca ondernemer kan tijdens de beurs advies vragen over bepaalde onderwerpen.