artikel

Aandacht voor personeel betaalt zichzelf

Horeca

De personeelskrapte van dit moment is nog maar het begin. Door oorzaken als de vergrijzing zal het probleem alleen maar erger worden. Er is één uitweg: zorgvuldiger met het bestaande personeel omspringen. Personeel is hét bedrijfskapitaal van de toekomst. En daar moet je heel erg zuinig op zijn. Dit is de conclusie van het laatste Fano Food Forum over ‘Personeel: het gezicht van de catering’ gehouden op 13 maart bij de Ohra in Arnhem.

Aandacht voor personeel betaalt zichzelf

Dienstverlenende sectoren als de catering zijn meer dan andere sectoren afhankelijk van personele prestaties. Maar naarmate de arbeidsmarkt krapper wordt, zal het steeds moelijker worden om goed personeel te vinden. Het accent moet in de nabije toekomst verlegd worden van aandacht voor rendement en klant naar aandacht voor het personeel. Het gaat niet alleen om het vinden van personeel, binden wordt ook steeds belangrijker. En dat doe je als bedrijf door je personeel te boeien; niet alleen door aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en een goed salaris, maar vooral door het werk en de werksfeer aantrekkelijk te maken. Het (dienstverlenende) bedrijf van de toekomst is een bedrijf dat bekend staat als een werkgever die goed voor zijn personeel zorgt. Hét sleutelwoord daarbij is teambuiding, met name op werkvloer.

Training en doorstroom
Volgens Theo van Brussel van het Wageningse adviesbureau Foodstep leggen bedrijven de accenten op de verkeerde punten. Hij zei onder andere: ‘Bedrijven geven heel veel geld uit aan onderwijs en trainingen. Maar bijna alle opleidingen en cursussen richten zich op inkoop,
productie, logistiek, processing en dergelijke. Het personeel leert echter niet hoe het met zichzelf en met de klant moet omgaan. Er wordt een concept bedacht, een week van tevoren wordt het personeel getraind en nog het laatste personeel geworven. Men vergeet dat het personeel veruit de belangrijkste schakel is. Voor een terugkerende klant van een personeelsrestaurant is het lunchbezoek de eerste twee keer een beleving, de rest is puur personele invulling.’
Volgens Rob Versteeg, manager bedrijvenmarkt bij SVH Zoetermeer, is het personeelsverloop in de catering zeer groot: 20-25%. Het leeuwendeel van dat verloop blijkt zich overigens vooral in het eerste jaar voor te doen. Een deel van de nieuwkomers verlaat onvermijdelijk zijn nieuwe werkgever, om diverse redenen. Jongeren testen bijvoorbeeld de arbeidsmarkt, job hoppen is populair en wordt door uitzendbureaus gemakkelijk gemaakt, enzovoort.
Versteeg: ‘Bedrijven moeten een duidelijk onderscheid maken tussen een gewenste en een niet-gewenste doorstroom. Die mensen die men graag wil houden, moet men tegenwoordig geen baan meer bieden, maar een carrière. Maar dat is lastig, want de werknemer is niet zo honkvast meer als vroeger. Een 25-jarig jubileum is tegenwoordig bijna suf.’

Groene kaart
Een bedrijf dat op een heel bijzondere manier aan teambuilding doet, is Hutten Exclusieve Catering uit Veghel, winnaar van de Catering Magazine Award 2000. Directeur Bob Hutten was de derde spreker op het Fano Food Forum. Hij vertelde hoe zijn medewerkers allemaal een bepaald aantal groene kaarten krijgen uitgedeeld. Die kaarten moeten verplicht worden ingevuld. Dat mag zijn met een tip, maar ook een klacht, de vermelding van een ongewenst voorval of juist van het tegendeel, en zelfs een verzoek om meer salaris. Elke kaart wordt door het managementteam van Hutten zorgvuldig behandeld en beantwoord. ‘Dat geeft niet alleen een uitstekende feed back’, aldus Bob Hutten, ‘dat geeft ook openheid en saamhorigheid. Men weet dat men gehoord wordt. Wij nemen onze mensen heel serieus. Wij werken voor 96 procent met eigen mensen en ons ziekteverzuim ligt op nog geen 1 procent. Dat zie je terug in de kwaliteit van ons product. Aandacht voor personeel betaalt zichzelf. Dubbel en dwars.’