artikel

Aandacht voor Waalse producten

Horeca

Om voedingsmiddelen uit West-België te promoten, is AWEX de campagne ‘Grenzeloos genieten’ gestart. Op de BBB in Maastricht was de aftrap van deze actie.

Aandacht voor Waalse producten

‘De producten uit Vlaanderen zijn in Nederland bekend vanwege de hechte relatie tussen beide gebieden’, vertelt Claude Andoulsi, attaché van AWEX bij de Belgische ambassade in Den Haag. AWEX promoot de buitenlandse handel voor Wallonië. De voedingsmiddelen uit Wallonië genieten volgens Andoulsi weinig bekendheid in Nederland. Van hun vakanties in de Waalse Ardennen kennen Nederlanders vaak wel producten als vleeswaren (ham), bronwater (Spa), chocolade en bieren. Deze vier bekende productgroepen wil de AWEX als startpunt gebruiken om onbekendere voedingsmiddelen uit Wallonië onder de aandacht te brengen van Nederlandse koks. ‘De vier bekende productgroepen zien we als trekpaarden voor vier minder bekende groepen van voedingswaren’, legt Andoulsi uit. Het gaat daarbij om zachte kazen, zoetwatervis, Blanc-Bleu Belge (Waals rundvlees) en gastronomische specialiteiten zoals escargots, foie gras en bizonvlees.

Kwalitatief
De AWEX promoot dus in totaal acht productgroepen uit Wallonië. De promotie bestaat uit de publicatie van nieuwsbrieven met productinformatie en de aanwezigheid op twee beurzen in Nederland: de BBB en Private Label Manufacturers Association in Amsterdam. De BBB vormde het startpunt van de promotiecampagne. In de stand van de AWEX op de BBB waren de Waalse voedingswaren te proeven. ‘Onze producten zijn kwalitatief beter en iets duurder’, aldus Andoulsi. Hij gaat er vanuit dat restaurateurs de hogere kosten doorberekenen in de verkoopprijs. ‘We hopen dat de Nederlandse koks de onbekende Waalse producten gaan gebruiken.’ De voedingsmiddelen uit Wallonië zijn te koop bij de Nederlandse grossiers.