artikel

AC-restaurants drastisch op de schop

Horeca

AC-restaurants gaat haar restaurants fors moderniseren. De keten wil haar vers-imago opkrikken en ook moet de bediening sneller. AC gaat nog dit jaar starten met de operatie.

AC-restaurants drastisch op de schop

De snelwegketen schakelt over op een foodcourt-concept, waarbij op meerdere plekken gerechten vers bereid worden, zoals pasta’s of risotto. Het warme lijnbuffet verdwijnt grotendeels. Hans Knüsel, algemeen directeur van de AC-restaurants in de Benelux: ‘We worden verser, maar ook sneller. Nu kan een schnitzel of biefstuk er snel zijn, maar het is niet altijd de kwaliteit die de gast van vandaag verwacht.’
Het bediende deel van het restaurant zal fors worden ingekrompen. In veel AC-vestigingen is dit gedeelte door de week onderbezet. In het weekend zijn deze restaurants wel gevuld, vooral tijdens de brunches op zondag. Knüsel: ‘Het bediende concept is in de toekomst niet meer onze core business.’ Voor de gasten van de AC-hotels wil Knüsel een bediend restaurant in afgeslankte vorm handhaven. In Nederland beschikt AC over zeven hotels die op hetzelfde terrein zijn gevestigd als de restaurants. Knüsel denkt aan een grillrestaurant, dat kleiner is van opzet.
Met de miljoenenoperatie hoopt AC haar klanten beter aan zich te binden. De wegrestaurants hebben de laatste jaren veel concurrentie gekregen van de pompstations. De benzinereuzen Shell, BP/Mobil, Esso en Total/Fina maken vette winsten op de verkoop van frisdrank, broodjes en hamburgers en breiden hun food-activiteiten steeds verder uit. De wegrestaurants hebben daar veel last van. Zagen de gewone restaurants in Nederland de omzet sinds 1995 stijgen met zeventien procent, de restaurants langs de snelweg bleven steken op amper tien procent. De omzet van de pompstations in voedsel en drank steeg in die periode tot wel vijfitg procent.

Files
Knüsel wijdt de opmars van de pompstations aan de toegenomen files. ‘Files zijn slecht voor de wegrestaurants. Bij ons kunnen reizigers even onthaasten. Maar de tijd die mensen hebben gereserveerd om te eten, verliezen ze in de file. Dus nemen ze genoegen met een hap bij het pompstation, ook al is dat minder gezond.’
Dit jaar start AC met de eerste pilot. Waar die is, wil Knüsel nog niet zeggen. ‘In ieder geval zal het een van de grotere AC’s zijn. Je hebt voor dit soort vers-concepten veel volume nodig.’ De eigenaar van AC, de Italiaanse firma Autogrill, heeft in het buitenland een aantal van dit soort formules. Voorbeelden zijn A Café, een soort barconcept, Pan Esprit (broodjes) en Ciao (free flow).