artikel

Achtergrond: nieuwe rol voor BelCompany

Horeca

De dalende subsidies van mobiele aanbieders en de opmars van combinatie-abonnementen zetten druk op de omzet van BelCompany.

Achtergrond: nieuwe rol voor BelCompany

Frank de Moor van moederbedrijf Macintosh Retail stelt dat de markt voor mobiele telefoons aan het veranderen is. ‘Vroeger draaide het om het toestel met de meeste technische vernieuwingen. Daar draait het nu veel minder om. De mobiele telefoon is zich steeds meer aan het ontwikkelen tot een fashion-item. We hebben inmiddels een groot assortiment aan accessoires in de winkels. Bovendien is er een constante, grote vervangingsmarkt voor mobieltjes. De rol van de winkels is met het afbouwen van de toestelsubsidies dan ook zeker niet uitgespeeld.’

Hoewel de dalende subsidies niet goed zijn voor de omzet van BelCompany, valt volgens De Moor het effect op het resultaat wel mee. ‘We zien tegelijkertijd dat de inkoopprijzen van toestellen dalen. Verder moeten consumenten meer investeren in hun toestel, bijvoorbeeld door een duurder abonnement af te sluiten. Dat is weer gunstig voor de winkels, want klanten hebben meer advies nodig.’

Combinatie-abonnementen
De technische ontwikkelingen bieden op dat vlak volgens de topman ook nieuwe kansen. ‘We zien de integratie van zaken als mobiel, muziek, foto, video en televisie. Ook rukken combinatie-abonnementen op, waarbij klanten meerdere diensten afnemen van dezelfde provider tegen een lagere prijs. Zoals het Internet Plusbellen van KPN. Dit soort keuzes lijken simpel en makkelijk, maar dat zijn ze voor veel consumenten niet. Wij als retailer beantwoorden de vraag: wat heeft de klant nodig? Die combi-abonnementen zorgen bovendien voor een verbetering van de bruto-marge.’

Het aantal winkels moet de komende jaren door blijven groeien. Op termijn is er volgens Macintosh plaats voor dertig nieuwe BelCompany-vestigingen, daarvan moeten er dit jaar ongeveer tien de deuren openen. ‘We moeten blijven groeien om goede contracten te kunnen blijven afsluiten met operators. Die moeten weten dat ze via ons in één klap nationale dekking krijgen. Wij willen de rol van retailer spelen voor de mobiele telefoniebedrijven’, aldus De Moor.

Doelgroepproducten
De Belgische topman van het retailconcern ziet de vele kleine, veelal allochtone, winkeltjes in mobiele telefonie voorlopig nog niet uit de winkelstraten. ‘De klappen gaan vallen bij de fotozaken. Die zijn de afgelopen jaren steeds meer mobiele telefoons gaan verkopen, maar je ziet dat deze winkels het enorm moeilijk hebben.’ Zelf speelt BelCompany met doelgroepproducten in op de verschillende allochtone groepen op de Nederlandse markt.

‘Je zult altijd klanten houden die via websites zelf alle informatie bij elkaar sprokkelen en een keuze maken. Er is echter ook een enorme groep consumenten die het daar veel moeilijker mee heeft. Dat is de rol waar BelCompany naartoe groeit. Met deskundig personeel de klant helpen de juiste keuze te maken uit de vele mogelijkheden die er zijn’, aldus De Moor.