artikel

AGF-trends op Fruit Logistica Berlijn

Horeca

De agf-beurs Fruit Logistica in Berlijn toont ieder jaar de laatste ontwikkelingen op het gebied van groenten en fruit. Afgelopen week trok de Fruit Logistica ruim 35 duizend bezoekers. Zibb.nl/horeca en Distrifood waren erbij en maakten een trendverslag. Opvallende trend op de beurs is de opmars kleine snackgroente. Onder meer mini-tomaatjes en –komkommers en snackpaprika’s bieden de consument een gezond alternatief voor de vette hap.
Naar het trendverslag…

AGF-trends op Fruit Logistica Berlijn

Opvallende trend op de beurs is de opmars kleine snackgroente. Onder meer mini-tomaatjes en –komkommers en snackpaprika’s bieden de consument een gezond alternatief voor de vette hap. De ontwikkeling van deze mini-groenten startte bij Nederlandse telers, maar worden nu ook door telers uit Frankrijk een Italië aangeboden. Op de Fruit Logistica stonden in totaal 1611 standhouders uit 64 landen.

Er komen streeds meer groente- en fruitconcepten op de markt die invullingen aan het ‘gezonde snacken’. De Chinese CCA Group maakt onder meer deze stazakken voor dergelijk snoepfruit. Het zakje is hersluitbaar.
Een assortiment exotische verse pepers. De schaalaanduiding op de achterkant van het bakje geeft aan hoe heet de verschillende pepers zijn.
De firma Koppert Cress is bekent van de kiemgroente BroccoCres. Het eten van een plukje BroccoCress levert meer gezondheidsvoordelen op dan een portie gekookte broccoli. Inmiddels heeft het bedrijf een heel assortiment kiemgroenten. Links een verpakking voor de Japanse markt.
Grote internationale agf-multinationals als Chiquita, Delmonte en Dole waren ook vertegenwoordigd op de Fruit Logistica in Berlijn. Dole toonde er onder meer een assortiment versgesneden groente- en sla. Retailers hadden echter weinig interesse. Zij kiezen in dit segment massaal voor private label. De interactieve beeldschermen waarop Dole zijn groente- en fruitproductie liet zien trokken wel veel aandacht.
Een appelras telt tegenwoordig niet meer mee als er geen hippe merknaam aan is gekoppeld. Hier de mierzoete stand van het appelmerk Pink Lady, in het midden Miss Pink Lady.
Het Duitse Berning und Kruchen Fruchtagentur heeft als antwoord op de vrouwelijke Pink Lady de mannelijke MyLord-appel op de markt gebracht.
Dit tulpenconcept van bloemenveiling Flora Holland is speciaal ontwikkeld voor het retailkanaal. De bloemen zijn speciaal behandel zodat ze enige tijd zonder water kunnen. Op de kartonnen hanger kan onder meer de tht-code en andere productinformatie worden afgedrukt.
Deze appelverpakking is voorzien van de RipeSense-sensor. De actieve stippen op de verpakking geven aan of de appels nog te hard, lekker stevig of sappig zijn. De uitvinding si al weer een paar jaar oud, maar was desondanks genomineerd voor de Fruit Logistica innovatieprijs 2006.
Dit is de Beta Sweet, een dieppaarse wortel. Oorspronkelijk hadden wortels een diepzwarte kleur. De oranjekleurige wortel is een Nederlandse uitvinding van rond 1700, die ontstond door zwarte en gele wortelsoorten met elkaar te kruisen. De Beta Sweet is ontstaan door nieuwe kruisingen. De paarse wortel bevat meer betacaroteen dan de oranje wortel en is zoeter van smaak.
De gemakssla Salanova van zadenveredelaar Rijk Zwaan uit De Lier werd door de bezoekers van de Fruit Logistica uitgeroepen tot beste innovatie. Salanova is een sla die speciaal is ontwikkeld voor groentesnijders en het foodservicekanaal. De blaadjes zijn in één beweging los te snijden. De knapperige blaadjes zijn gelijkvormig en laten zich makkelijker verwerken in gerechten.
De opmerkelijkste stand was van deze Chinese knoflookhandelaar. Er hingen uitsluitend netjes meet bolletjes knoflook. De buurman, ook afkomstig uit China, verkocht uitsluitend gember.

Het bedrijf Sakya Agriculture uit Taiwan reisde voor het eerst af naar Berlijn. Het bedrijf dankt zijn naam aan het fruit in het midden van de tafel: de Sakya Fruit ofwel de ‘vrucht der wijsheid’, zoals ze in Taiwan heet. Deze naam heeft de groene vrucht te danken aan de puntige schil die lijkt op het hoofddeksel van Boedha. Het witte vruchtvlees heeft een verrassend zoete smaak.

Seminis is het zaadbedrijf achter dit nieuwe verpakkingsconcept. Het bedrijf heeft een nieuw concept ontwikkeld om moderne groentesoorten in de markt te zetten. Het assortiment bestaat uit de kleine snackpaprika Pepolino, de zoete puntpaprika Ramiro s, de kleine watermeloen Bambolino en de snackpaprika’s Dolcelino. Seminis ontwierp een eigentijds verpakkingsconcept. Let op de bowlingbalverpakking van de watermeloen.