artikel

Al Barakat signaleert ‘wildgroei’ in halalproducten

Horeca

Er is een wildgroei gaande in halalproducten. Maar alleen wij, en niemand anders in Europa en dus ook Nederland, kunnen garanderen dat onze halalproducten totaal controleerbaar geproduceerd en geslacht zijn onder één dak.

Dat zegt Wilfried Samyn, general manager van halalproductenfabrikant Al Barakat. Hij staat op de Horecava-vakbeurs om Al Barakat’s producten aan te prijzen. Deze producten, afkomstig van kalkoenen die volgens islamitische wetten ritueel zijn geslacht, zijn sinds een jaar in Nederland verkrijgbaar. En officieel gecertificeerd door de moskee van het Franse Evry. Het certificaat is geen wassen neus zoals certificaten waarmee collega’s wel eens willen schermen, aldus Samyn. Hij pleit dan ook voor een strenge keuringsinstantie op dit gebied in Nederland.

Eigen slachthuis
De Al Barakat-producten worden geproduceerd door Medina Halal in Frankrijk, dat in de buurt van Clermont-Ferrand beschikt over een eigen slachthuis. Het bedrijf heeft 350.000 kalkoenen, verdeeld over 71 boerderijen, in eigendom. Het verwerkt dagelijks 100 ton product, ofwel zo’n 12.000 kalkoenen. De halalcontrole vindt plaats door zogeheten sacrificateurs, aangesteld door de moskee. Daarnaast kunnen consumenten rechtstreeks bellen met de moskee voor informatie of zelfs te allen tijde onaangekondigd een bezoek brengen aan de slachterij, bezweert de general manager.

Traceerbaarheid
Voor de distributie van de Al Barakat-producten is groothandel Rombouts in Waalwijk verantwoordelijk. Die belevert op haar beurt weer groothandels als Deli XL en Hanos. Verkoopmanager Koos Verdonk van Rombouts schat dat zo’n vijf tot zes procent van de Nederlandse cafetaria’s een of meerdere Al Barakat-producten in het assortiment heeft opgenomen. Hij schat dat een aandeel van 25 procent een reëel streven is. Hij baseert dat op het toenemende aantal moslims – waarvan er naar schatting zo’n 1,3 tot 1,4 miljoen in Nederland zijn – en de toenemende consumentenwens naar traceerbaarheid van producten.
Voorlopig zijn de institutionele markt (ziekenhuizen en dergelijke) en de bedrijfscatering de belangrijkste afnemers. De huidige afzet is vooral geconcentreerd in de Randstad.

Groot potentieel
Samyn, de voormalige eigenaar van Samy Snacks dat door Mora is overgenomen, ziet een groot potentieel in Nederland. Niet alleen vanwege de hoeveelheid moslims, ook gezien de kwaliteit van de Al Barakat-producten. Samyn: ‘Onze producten zijn kwalitatief zo goed dat ze zowel warm als koud te eten zijn. Bij het bakken treedt geen bakverlies op en ze zijn daarnaast zeer geschikt voor de magnetron. Al onze producten zijn gebakken in plantaardige olie en niet geweld in water, zoals vaak gebeurt.’
Het productassortiment bestaat momenteel uit een achttal producten: Gringo (een pittige snack à la de Mexicano), de Samydel (vergelijkbaar met de Viandel, die ook door Samyn werd ontwikkeld), lambburger, casa kefta, burgers, dino’s, mega en mini kefta. De respons voor deze producten op de Horecava is ‘enorm’, volgens Samyn. ‘Alleen al van de Gringo bakken we hier 200 kilo per dag weg. Met alleen positieve reacties.’