artikel

Alles is kaas in café Jong Belegen

Horeca

Kaashapjes, een kaasdecor en een beeldverbinding met een kaasmakerij. In café Jong Belegen in Alkmaar staat alles in het teken van kaas. De eerder deze maand geopende horecagelegenheid noemt zich zelfs het eerste kaascafé ter wereld.

Alles is kaas in café Jong Belegen

De ligging van het café aan het Waagplein is perfect. Door de ramen van Jong Belegen is de beroemde kaasmarkt in Alkmaar perfect te zien. De belangrijke toeristische trekpleister moet ook een lokker worden voor het café dat perfect past in het imago van Alkmaar als dé kaasstad van Nederland.

De kaasmarkt wordt iedere vrijdag van april tot september van 10.00 tot 12.00 uur gehouden. Jaarlijks komen hier driehonderduizend bezoekers. De vrijdag wordt naar verwachting dan ook de grote topdag voor Jong Belegen. In het pand van het kaascaf: zat tot voor kort een reguliere horecaonderneming.

Jong Belegen is een initiatief van fabrikant Cono Kaasmakers, het meest bekend van het merk Beemsterkaas. Het café is dan ook ingericht in de stijl van Beemsterkaas, een merk dat groot werd in de kaasspeciaalzaak. Sinds vorig jaar ligt het merk ook in de schappen van de supermarkt. Het nieuwe kaascafé is een van de manieren waarmee Cono het merk meer invulling probeert te geven.

Klanten in het café kan het kaasthema niet ontgaan. In het café lopen medewerkers in klederdracht hapjes en snacks uit te delen. Op een groot beeldscherm aan de wand kunnen klanten een blik werpen in de kaasmakerij van Cono. Met heldere beelden wordt hier het productieproces van de kaasproducten duidelijk gemaakt. ‘De klant die hier geweest is, weet straks precies hoe het product smaakt en hoe het wordt gemaakt’, licht een medewerkster van het café het nieuwe concept toe.

Voorlopig zijn er nog geen plannen om ook in andere plaatsen in Nederland een kaascafé te openen. ‘Het pas gewoon heel erg goed bij Alkmaar en de kaasmarkt. We denken ook echt dat heel klanten van de kaasmarkt af zullen lopen naar ons café’, aldus de medewerkster.

De ligging van het café aan het Waagplein is perfect. Door de ramen van Jong Belegen is de beroemde kaasmarkt in Alkmaar perfect te zien. De belangrijke toeristische trekpleister moet ook een lokker worden voor het café dat perfect past in het imago van Alkmaar als dé kaasstad van Nederland.

De kaasmarkt wordt iedere vrijdag van april tot september van 10.00 tot 12.00 uur gehouden. Jaarlijks komen hier driehonderduizend bezoekers. De vrijdag wordt naar verwachting dan ook de grote topdag voor Jong Belegen. In het pand van het kaascaf: zat tot voor kort een reguliere horecaonderneming.

Jong Belegen is een initiatief van fabrikant Cono Kaasmakers, het meest bekend van het merk Beemsterkaas. Het café is dan ook ingericht in de stijl van Beemsterkaas, een merk dat groot werd in de kaasspeciaalzaak. Sinds vorig jaar ligt het merk ook in de schappen van de supermarkt. Het nieuwe kaascafé is een van de manieren waarmee Cono het merk meer invulling probeert te geven.

Klanten in het café kan het kaasthema niet ontgaan. In het café lopen medewerkers in klederdracht hapjes en snacks uit te delen. Op een groot beeldscherm aan de wand kunnen klanten een blik werpen in de kaasmakerij van Cono. Met heldere beelden wordt hier het productieproces van de kaasproducten duidelijk gemaakt. ‘De klant die hier geweest is, weet straks precies hoe het product smaakt en hoe het wordt gemaakt’, licht een medewerkster van het café het nieuwe concept toe.

Voorlopig zijn er nog geen plannen om ook in andere plaatsen in Nederland een kaascafé te openen. ‘Het pas gewoon heel erg goed bij Alkmaar en de kaasmarkt. We denken ook echt dat heel klanten van de kaasmarkt af zullen lopen naar ons café’, aldus de medewerkster.