artikel

Alles opzij voor de Racletto

Horeca

Frank Lagas en Jilles Beijen hadden beiden een goede baan. Die gaven zij op voor de Racletto, een door hen zelf ontwikkelde kaasschnitzel, gevuld met echte kaas. ‘Het is niet te vergelijken met een kaassoufflé’, melden de twee directeuren van Labeij Food Products.

Alles opzij voor de Racletto

Wie de Racletto een kaassnack noemt in het bijzijn van Lagas en Beijen wordt meteen op de vingers getikt. ‘De Racletto is een maaltijdcomponent’, vertelt Beijen. ‘Het product is alleen vanwege de prijs al niet onder de reguliere snacks te scharen. Daarvoor is de Racletto gewoon te duur. Diverse cafetariahouders reageerden op de vakbeurs in Den Bosch enthousiast op ons product, maar schrokken van de prijs. Toch verkopen we Racletto’s aan diverse cafetariahouders. Die gebruiken ze bijvoorbeeld voor kindermenu’s. ‘Cafetariahouders die kiezen voor de Racletto zitten volgens het tweetal duidelijk aan de bovenkant van de markt, en voeren meer dan het traditionele cafetaria-assortiment. Ze willen hun klanten ook eens iets anders kunnen aanbieden.’

Dat de Racletto duurder is dan een kaassoufflé heeft een reden. ‘In de Racletto zit in tegenstelling tot de kaassoufflé geen smeerkaas, maar echte kaas.’, vertelt Lagas. ‘Dat maakt het product zo bijzonder. Als je normale kaas paneert en frituurt of bakt, loopt de kaas eruit. Wij beheersen de techniek om natuurkaas tot een product als de Racletto te vormen, zodat het wel kan.’

Dat verdient een nadere uitleg. ‘Als je natuurkaas in een machine stopt, loopt het al snel vast’, legt Lagas uit. ‘Je kunt het vergelijken met een kaasschaaf, Bij gebruik blijft er kaas achter op de kaasschaaf. Datzelfde gebeurt ook in een machine. Daardoor loopt een machine vast. Met onze techniek is de kaas te vormen tot ons product zonder dat de machine vastloopt.’ Beijen: ‘Het product kent wel een aantal valkuilen. We moeten altijd precies volgens het boekje werken, stap voor stap, anders gaat het geheid mis.’

De techniek was ook de basis voor het opstarten van het bedrijf. Een dik jaar geleden was Beijen nog adjunct-directeur van een kaasbedrijf. Beijen: ‘Daar dacht ik al geregeld na over een kaasschnitzel gevuld met echte kaas. Ik wist alleen niet hoe ik dat voor elkaar moest krijgen.’ Dat wist Lagas weer wel. Hij verkocht in die tijd productiemachines en was vroeger productontwikkelaar geweest. Lagas: ‘Ik zocht een partner voor mijn plannen en dacht gelijk aan Jilles. We kenden elkaar vanuit onze functies.’Het was voor beiden een flinke stap om hun banen op te zeggen.

‘Een sprong in het diepe’, bekent Beijen. ‘Met name in de beginfase toen we aan het testen waren en er vele kilo’s kaas doorheen gingen, heb ik me wel eens achter mijn oren gekrabd. Het vertrouwen in ons product betaalt zich uit. We draaien erg goed en groeien maar door.’Het product heeft volgens het duo het tij mee. ‘We spelen met de Racletto prima in op de veranderende eetgewoonten van de consument’, aldus Lagas.

De Racletto is voorgegaard en is zowel in de pan, heteluchtoven als in de frituur te bereiden. Het product is in vier smaken verkrijgbaar.Naast de naturel variant is er een Racletto met stukjes tomaat, met broccoli en bloemkool, en met Italiaanse kruiden verkrijgbaar.