artikel

Animo voor Eko

Horeca

Probleem is echter de verkrijgbaarheid van biologische producten. Koks moeten veel moeite doen om ingrediënten met het EKO-keurmerk te bemachtigen.

Animo voor Eko

De tijd dat alleen koks met ‘geitenwollensokken’ in hun keukens in de weer waren met biologische producten lijkt voorbij te zijn. Fred Dijsselbloem, secretaris en penningmeester van Euro-Toques, maakte hierover terecht een opmerking in zijn toespraak tijdens de eerste EKO-horecabeurs. Koks lijken zich steeds meer te interesseren voor onbespoten landbouwproducten oftewel biologische grondstoffen. Ruim honderd bezoekers waren afgekomen op de beurs in Den Haag. De beursgangers bestonden voornamelijk uit koks, aldus Philip Scheepers namens de beursorganisatie. In totaal twintig standhouders gaven acte de présence op het evenement. Het aanbod was divers: van wijn tot dessert en van brood tot vlees. Allemaal biologisch.

Voedselschandalen
,De belangstelling vanuit de horeca is groeiende”, zo merken verschillende standhouders op. De horeca blijkt de retail te volgen, menen de exposanten. Zeker door de voedselschandalen van de laatste tijd zoals de BSE-perikelen. Meerdere standhouders merken op dat de aandacht voor biologische producten hierdoor groeit. Ook letten steeds meer Nederlandse consumenten op wat ze eten en kiezen voor biologisch voedsel.
Zo ook de horeca. Gasten vragen steeds vaker om biologische producten. ,,Wij koken voor honderd procent biologisch en we zitten elke avond vol”, merkte een zegsman namens restaurant ‘Het Hemelse gerecht’ in Utrecht op. Probleem blijkt echter de verkrijgbaarheid van grondstoffen met een EKO-keurmerk te zijn. Dat bleek tijdens een workshop tijdens de EKO-beurs over dit thema. Een kok van ‘Het Hemelse gerecht’ liet weten vijf verschillende leveranciers te hebben voor zijn EKO-producten. Het kostte hem heel wat tijd om zijn inkoop rond te krijgen. Het zou handiger zijn als hij op één adres terecht zou kunnen. ,Eigenlijk zou er een biologische groothandel moeten zijn, waar je kunt shoppen”, opperde een andere deelnemer aan de workshop. Hij had de wens om zelf de producten te kunnen bekijken en proeven bij de grossier. Er bleek op de beurs één leverancier aanwezig te zijn waar koks een breed pakket EKO-producten per fax kunnen bestellen en aan het bedrijf kunnen laten bezorgen. Rondneuzen is daar niet mogelijk.

Verkoopadressen
Dijsselbloem merkte in zijn openingsspeech op dat koks best bereid zijn om meer met biologische producten te gaan werken, als ze maar verkrijgbaar zijn bij de reguliere verkoopadressen. Ook tijdens de workshop bleek dat een aantal deelnemers vond dat de horecagrossiers hun assortiment moeten uitbouwen met producten met het EKO-keurmerk. Een medewerker van grossier Kweker uit Amsterdam liet weten daar mee bezig te zijn. ,,We merken dat er vraag naar biologische producten is en proberen het actief op te pakken.” Verder opperde een kok dat het wellicht handig is om een internetsite op te starten. Daar zouden koks onderling kennis over verkoopadressen van bepaalde biologische producten kunnen uit te wisselen.