artikel

Arcoroc: creatief met glas

Horeca

Glazen, hard genoeg om een spijker in een plank te slaan. Ze bestaan. In het Noord-Franse plaatsje Arques staat de immense fabriek van Arcoroc. Alles maken ze hier van glas. Van sierlijk kristallen wijnglazen tot bierpullen en servies. Maar ook vrijwel onbreekbare glazen, gemaakt van gehard glas.

Arcoroc: creatief met glas

Ze kosten wel wat meer dan een regulier glas of bord. Maar de van gehard glas gemaakte producten kunnen tegen een stootje. Niet dat het nodig is, maar je kunt er een spijker mee in het hout slaan. En de ijzeren kogel die ter demonstratie vanaf twee meter hoogte op het bord valt breekt het bord niet in scherven, terwijl de porseleinen variant de van 30 centimeter neerdalende kogel al niet kon weerstaan. De Nederlandse vertegenwoordiger voor Arcoroc, Rudolf Jan Meijer, tikt twee Engelse pintglazen fors tegen elkaar. Stuk gaan ze niet.

Een paar miljoen exemplaren worden er jaarlijks aan de pubs geleverd. Het kapotslaan van de glazen om de onderste helft vervolgens in iemands gezicht te drukken behoort ermee tot de verleden tijd. Kapot zijn ze nog wel te krijgen, maar anders dan bij regulier glaswerk springt het glas dan in honderden kleine stukjes uiteen en niet in scherven. De kleine stukjes zijn bovendien ongevaarlijk. Ze kunnen tussen de handpalmen heen en weer worden gewreven. Er is ook een meer praktisch voordeel, een theeglas van gehard glas zal nooit uit elkaar springen zodra het bijna kokendhete vocht in de koude beker wordt geschonken.

Het geharde glas is maar één van de materialen waaruit in Arques een keur aan glasproducten wordt gemaakt. Hier, in het Noord-Franse plaatsje, vindt al vanaf het begin van de 19e eeuw de productie van glas plaats. Dat de industrie uitgerekend hier is neergestreken heeft alles te maken met het toen nog ruim aanwezige zand. Het basismateriaal van glas. En hoewel het zand vandaag de dag per schip uit de Belgische Kempen wordt aangevoerd, worden vlakbij St-Omer in 1823 en 1825 twee glasblazerijen opgericht.

Al in 1926 gaan beiden een fusie aan en gaan door als ‘Verrerie des Sept Ecluses.’ Vanaf 2000 prijkt de naam ARC International op de gevel. De naamswijziging ging gelijk gepaard met een nieuwe beleidsrichting. Voortaan werd er een twee-merken politiek gevoerd, Luminarc werd de vlag waaronder het glaswerk voor de thuismarkt werd geschaard, Arcoroc heet de glaslijn voor de horeca. De Franse glasgigant produceert ruim zes miljoen artikelen per dag. In totaal bestaat het assortiment uit meer dan 8000 artikelen. Niet alleen om uit te drinken of om van te eten, maar ook voor koken of decoratie. Arcoroc als horecamerk wordt in het topsegment aangevuld met Cristal d’Arques.

Langere levensduur
Het bezoeken van een glasfabriek is zowel warm als indrukwekkend. Vele kubieke meters Gronings aardgas worden er dagelijks doorheen gejaagd om het mengsel van zand, natrium, kalk en groisil (= verbrijzeld glas) om te smelten tot glas. Staand op de omloop die boven een aantal glasovens is gebouwd stijgt een intense hitte op. De druppels gesmolten zand vallen in een mal waarna ze er even later als glas uitkomen. Stuk voor stuk worden ze gecontroleerd. Ongeschikte exemplaren verdwijnen in een bak om hergebruikt te worden.

Vrijwel alles kan er van glas gemaakt worden. In de showroom laat Rudolf Meijer een deel van het horeca-assortiment zien. Meest trots is hij toch wel op het geharde glas. Een product met legio mogelijkheden. ‘Lufthansa gebruikt het al tien jaar. Hun ervaring is dat het dertig keer langer meegaat dan gewoon glas.’ Twee borden worden tegen elkaar geslagen. Ze blijven heel. ‘Het AMC in Amsterdam heeft dit product ook.

Er zijn meer merken die gehard glas gebruiken, maar vaak is het dan maar een deel van het product. Alleen de rand bijvoorbeeld. Dat is bij ons niet het geval. De afgelopen vijftien jaar hebben we een groot deel van de porseleinmarkt overgenomen. Wij claimen dat het minimaal tien keer langer mee gaat dan gewone borden en glazen, maar in de praktijk is het vaak wel twintig keer.’ Meijer ontkent dat glas minder uitstraling heeft dan porselein. ‘Het is misschien nog even wennen, maar ook in de betere restaurants zie je steeds vaker glazen servies. Het vooroordeel zit nog wel een beetje tussen de oren, maar de voordelen van glas worden steeds algemener bekend.’

Arcoroc heeft voor de horeca diverse productlijnen. Aroma heet bijvoorbeeld de basislijn kopjes en schotels. Goed stapelbaar en makkelijk af te wassen zijn een paar basiskenmerken. Onder de noemer Saveurs de Monde bevinden zich borden in alle soorten en maten om de gerechten optimaal te kunnen presenteren. En Mango bijvoorbeeld is een lijn ijscoupes met een origineel design. De ondernemer die zijn gasten een sfeervol verlichte tafel wil bieden kan Diverti overwegen. Tafellampjes waarvan in de voet decoratief materiaal gedaan kan worden. Gedroogde bloempjes, koffiebonen, zand. Alles is mogelijk.