artikel

Automatisch temperaturen en registreren

Horeca

Cafetariahouder Theo Norder van Snacksalon De Schelp uit Roelofarendsveen er had een gruwelijke hekel aan. Aan het volgens de Hygiënecode controleren van temperaturen en het invullen van de bijbehorende lijsten. Bovendien kostte het veel tijd en daardoor geld. Sinds drie jaar gebruikt hij daarom een automatisch temperatuurregistratiesysteem.

Automatisch temperaturen en registreren

Ongeveer een uur per dag was Norder bezig met het checken van de temperaturen van koelingen, vriezers, bain maries en ijsmachines. Norder erkent dat deze controle er wel eens bij in schoot. ‘Net zoals bij anderen werd het wel eens vergeten op een erg drukke dag.’ Dit, terwijl hij het belang van registratie erkent en zelfs benadrukt. ‘Na de invoering van HACCP-regels en de Hygiënecode is de kwaliteit van de cafetariasector sterk verbeterd.’

Om af te zijn van de tijdrovende temperatuurcontrole en registratie gebruikt Norder een automatisch temperatuurregistratie systeem. Daarvoor zijn sinds drie jaar in de diverse te meten apparatuur. In totaal zijn twaalf temperatuurmeters (loggers) aangebracht die de gemeten waarden opslaan. Tot een jaar geleden moest de ondernemer van tijd tot tijd de loggers per stuk uitlezen met de computer. Sindsdien maakt hij gebruik van een draadloos systeem met een in de keuken geplaatste centrale. De loggers zijn voorzien van een zender. De gemeten temperaturen worden per kwartier opgeslagen in de centrale met ontvanger.

Behalve een tijdsbesparing, alleen binnenkomende goederen en zelfgemaakte producten worden nog handmatig gemeten, zijn er nog legio voordelen. ‘Je kunt de temperaturen controleren in de display op de centrale. Die geeft wisselend per logger de temperatuur weer. De centrale slaat bovendien alarm zodra een temperatuur buiten een mini- en maximale waarde komt.

Daardoor kom je er al snel achter als bijvoorbeeld de deur van een koeling niet goed is gesloten en de temperatuur te hoog oploopt. Er zijn zelfs deursensoren op aan te sluiten die controleren of een deur goed dicht zit.’ Het personeel is sinds de invoering bovendien een stuk alerter of ze een deur wel goed sluiten, heeft hij ervaren. ‘Je krijgt lik op stuk, je wordt nu vrij snel op een vergissing gewezen.’

Norder denkt zelfs een besparing op onderhoudskosten van apparatuur te bereiken. ‘Bij warm weer haalde een vriesbank niet de ingestelde temperatuur. Er bleek te weinig koelmiddel in te zitten. Dat constateerden we nu gelukkig snel. De koelmotor had anders kapot kunnen draaien.’ Maar de grootste besparing is toch wel het gemak. ‘Ik hoef er niet meer aan te denken dat de lijsten nog moeten worden ingevuld. Bovendien hoef ik daar geen personeelslid voor verantwoordelijk te maken als ik niet in de zaak ben.’Ook kan hij zich voorstellen dat er minder derving optreedt. ‘Ik heb in het verleden wel eens producten moeten weggooien omdat een deur de hele nacht niet goed dicht zat. Op zo’n moment neem je geen enkel risico.’

Keuringsdienst
Het elektronisch registreren is voor de Keuringsdienst van Waren voldoende, zo weet Norder. ‘Als maar gecertificeerd en geijkte meetapparatuur wordt gebruikt.’ De ondernemer had onlangs een controleur over de vloer die dit nog nooit had gezien in een cafetaria.’ Norder liet de nieuwsgierige controleur de werking zien. ‘Ik heb hem de resultaten op de computer laten zien. Zo’n demonstratie heeft als voordeel dat ze zien dat je het professioneel aanpakt. Dan zijn ze eerlijk gezegd sneller tevreden en minder kritisch.’

Aanschaf
Het systeem heeft Norder ongeveer €3000,- gekost. ‘Maar dan heb je wel een luxe, draadloos systeem.’ Zoals hij zelf ook deed, is het mogelijk kleiner te beginnen, met losse apart uit te lezen loggers. ‘Net als een lego-doos kun je steeds verder uitbreiden. Als de loggers in een later stadium van zenders worden voorzien, kan dan ook een centrale worden aangeschaft. Bovendien is er via KHN een leverancier die korting geeft’, vertelt het bestuurslid van de Sector Fastfood en IJsbedrijven.

Norder verbaast zich er over dat het systeem geen gemeengoed is in de cafetariabranche. ‘In de industrie en bij slagers wordt dit wel veel toegepast.’ Hij beseft dat ondernemers tegen de forse investering aanhikken. ‘Ze investeren wel in een softijsmachine van twintig- tot dertigduizend euro omdat die direct extra omzet oplevert. Dat doet dit systeem niet, maar ik denk door kostenbesparingen het geïnvesteerde bedrag in zo’n drie jaar terug te verdienen.’