artikel

Banken

Horeca

Het is mode om zuur over banken te schrijven. Ze houden hand op de knip en lenen ondernemers geen geld meer uit. En dat terwijl ‘onze centen’ in die banken zijn gestoken. Minister Bos is er af en toe zelfs narrig van en ventileert dat. Is het niet tijd om de hand in eigen boezem te steken?

Banken

Veel startende cafetariahouders zijn gelukszoekers, dat is een feit. Geen bank steekt geld in een mogelijke kans op succes, wel in gegarandeerd succes. Ook dat is een feit. Karla Dontje voldoet aan die laatste eis (lees haar verhaal op pagina 7 van Snackkoerier nummer 12). Karla deed marktonderzoek, vond in het winkelhart een goede locatie, die ze waarschijnlijk goedkoop kon krijgen. Er zat voorheen een discotheek in en die sector ligt nu eenmaal op apegapen. Ze weet exact wat haar klanten willen: korte wachttijden. Dus ze investeert daarin.

Klanten mogen ook gerust een half uurtje blijven zitten. Slim, want klanten trekken klanten. Mijn moeder ging vroeger al naar de slager met de meeste klanten voor de toonbank. Verder een mooi eigentijds interieur met een ‘warm welkomspraatjes’ en een ‘eigentijdse loungehoek’, Reclame moet van mond tot mond gaan, daarin investeert ze niet, behalve in een spetterende openingsactie. Het is niet hemelbestormend wat Karla doet, maar bij elkaar opgeteld klopt het wel. Dat is de kracht van deze ondernemers. Een beetje verbaasd zegt ze dat uit twee banken kon kiezen. Ik ben helemaal niet verbaasd. Karla onderschat zichzelf. Banken investeren in gedegen ondernemers, niet in hemelbestormers of wereldverbeteraars.

Peter Garstenveld, Hoofdredacteur Snackkoerier

peter.garstenveld@reedbusiness.nl

Eerder verschenen columns: