artikel

Bedrijfsdirecteuren blikken terug en vooruit na 5 jaar Albron

Horeca

Op 11 november van dit jaar wordt champagne ontkurkt in het Albron huis in De Meern. Cateraar Albron bestaat dan op de kop af vijf jaar, als resultaat van de fusie tussen BRN en Service One Catering. De beide directeuren Peter Visscher (oud-Service One) en Teun Verheij (oud-BRN) kijken terug op een roerig, maar succesvol lustrum.

Bedrijfsdirecteuren blikken terug en vooruit na 5 jaar Albron

Op de vraag of ze ooit spijt hebben gehad van hun fusie kijken Peter Visscher en Teun Verheij elkaar even ondeugend aan, zoals een jubilerend bruidspaar dat gevraagd wordt naar de echtelijke ruzies. ‘Nee’, zegt Peter Visscher dan gedecideerd. ‘Hoogstens dat we niet veel eerder gefuseerd zijn.’

In 1996 raakten Verheij en Visscher voor het eerst serieus aan de praat over samenwerking. Verheij: ‘We waren allebei zo’n beetje hetzelfde type cateraar, met exact dezelfde omzet en dezelfde ideeën over de toekomst. Toen hebben we tegen elkaar gezegd: ‘Waarom gaan we niet samen verder? Dan zijn we twee keer zo sterk’. Ruim een jaar later waren we statutair gefuseerd en heetten we Albron.’

Ananas
De naam Albron is na heel veel brainstormen tot stand gekomen. Peter Visscher: ‘Het is een fantasienaam, het betekent verder niks. Ja, het woord ‘bron’ erin is natuurlijk belangrijk. Dat staat voor beweging, voor energie, bruisen, de kern van alles.’ Veel eerder dan de naam was er het logo, de ananas. ‘De ananas is wereldwijd het symbool voor gastvrijheid. Daar waren we het dus snel over eens. We hebben hem wel een beetje gestyleerd om te voorkomen dat mensen zouden denken dat we in groenten en fruit handelen.’

Zowel BRN als Service One hadden hun pijlen gericht op nieuwe markten, naast de bedrijfscatering. Op schoolcatering, institutionele en commerciële catering. Samen zijn ze die markten de afgelopen vijf jaar gaan bewandelen. ‘Er ligt nog veel terrein braak, maar we timmeren op al die markten nu behoorlijk aan de weg’, zegt Teun Verheij tevreden.

‘De grenzen tussen horeca, retail en catering vervagen’, vult Visscher aan. ‘Daar moet je als cateraar dus bij zijn. Mensen plannen hun maaltijden niet meer zoals vroeger. Als ze trek hebben, pakken ze wat te eten of te drinken. Ze verwachten ook dat er aanbod is op dat terrein, of ze nu in het ziekenhuis zijn, in een pretpark of in een bouwmarkt. Wij willen sterk zijn in het aanbieden van eten en drinken onder het dak van een ander. Dat is wat wij, in de brede zin des woords, onder catering verstaan.’

Ontwikkelingen
Wat zijn in de ogen van de twee bedrijfsdirecteuren de ontwikkelingen in de markt? ‘Nou ja, voorlopig zitten we nog met de economische crisis’, zegt Verheij. ‘Niemand kan voorspellen hoe lang dat nog duurt, maar de cateraars merken het natuurlijk wel als het bedrijfsleven de hand op de knip houdt. Sommige bedrijven verlagen de subsidies, sommige zetten de cateraar ook botweg overboord. Aan de andere kant zien we ook bedrijven die zich willen focussen op hun core-business en dan dus juist een cateraar in huis halen.’ Zowel hoog- als laagconjunctuur heeft volgens het directieduo zijn voordelen voor de catering, al hoopt het tweetal natuurlijk wel op een snel einde aan de recessie.

In de gezondheidszorg zijn weer geheel andere ontwikkelingen aan de gang. Visscher: ‘Steeds minder diëten, steeds meer beleving en plezier rondom het eten. Wij springen daar bijvoorbeeld op in met onze mobiele buffeten, die we naar de bewoners toerijden. Zo kunnen ze ter plekke beslissen wat ze willen eten. De tijd van twee dagen van tevoren opgeven wat je wilt eten, is echt passé.’

Campuscatering
Waar ook heel veel gebeurt momenteel, is de zogenaamde campuscatering. ‘Daar zijn we dan ook heel druk mee’, zegt Teun Verheij. ‘Studenten hebben tegenwoordig aardig wat te besteden. En ze zijn bijzonder merkbewust. Niet merktrouw, maar zeker wel merkbewust. Daar is dus wat mee te doen. Wij proberen daar met vlotte, praktische formules voet aan de grond te krijgen en dat lukt tot nog toe heel aardig. Je moet je als cateraar alleen heel bewust zijn wáár je te gast bent. Want de ene universiteit of hogeschool is de andere niet. De verschillen kunnen enorm zijn. Alleen als je heel goed weet voor wie je catert, als je de sfeer in het gebouw precies aanvoelt en weet wat er nou juist dáár leeft, dan maak je kans op slagen. En dat geldt natuurlijk ook voor bedrijfs- of wat voor andere catering dan ook.’

In de partycatering is Albron inmiddels naar eigen zeggen de nummer vijf van Nederland. ‘Allen dat bedrijfsonderdeel draait al een omzet van 10 miljoen euro per jaar’, zegt Peter Visscher. ‘Denk aan grote sportevenementen als de Siemens Open Tenniskampioenschappen, Gironingingen (De Giro Italia startte in Groningen) en de Vierdaagse van Nijmegen.’ Maar waarom kent bijna niemand Albron Party Productions dan? Waarom weet iedereen meteen Maison van den Boer en Martinair Partyservice te noemen maar niet de partytak van Albron? ‘Misschien zijn we iets te bescheiden’, denkt Visscher. ‘Aan de prestaties ligt het in ieder geval niet hoor.’ Over bescheidenheid gesproken…

Wat heeft Albron nou werkelijk bereikt in de afgelopen vijf jaar? Een makkelijke vraag voor Peter Visscher: ‘Een omzetstijging van samen 300 miljoen in 1997 naar 500 miljoen gulden vorig jaar. Voor dit jaar staat een omzet geprognotiseerd van 250 miljoen euro, dat is dus nog een stapje hoger. Onze ambitie is om, dwars tegen de economische crisis in, een omzetstijging van 9 procent te realiseren.’

Hoe dan? Door hier en daar een collega-cateraar over te nemen? ‘In principe niet’, aldus Teun Verheij. ‘Sinds ons samengaan hebben we twee bedrijven overgenomen. De treincateraar Railtender van de NS en horecaformule voor ziekenhuizen, Antoine Petit van Laurus. Van beide hebben we geen spijt gekregen. Desondanks denk ik dat we het vooral uit onszelf moeten halen de komende jaren. Autonome groei, en wel heel doordacht. Want we pakken natuurlijk niet zomaar omzet.’

Mensen
Hoe graag ze ook spreken over nieuwe markten en nieuwe kansen, de beide Albron-directeuren willen met klem benadrukken dat ze zonder een goede ploeg werknemers volslagen kansloos zouden zijn. Visscher: ‘Onze mensen zijn ons belangrijkste kapitaal. Daar zijn we dan ook heel zuinig op. We besteden veel tijd en aandacht aan interne opleidingen en aan zaken als werkomstandigheden, ergonomie en veiligheid. Want medewerkers die lekker in hun vel zitten, zijn een voorwaarde voor wat wij noemen ‘service met een glimlach’ Zonder hen zouden we nooit de groei hebben kunnen doormaken die we nu doormaken en dat mag best wel eens gezegd.’.

Over Albron
Op 11 november 1997 fuseerden het Utrechtse Service One Catering en het Rotterdamse BRN Catering tot Albron Catering. Na twee overbruggingsjaren in Capelle aan den IJssel nam Albron zijn intrek in een gloednieuw pand in De Meern. Daar werken nu 250 mensen, terwijl op de diverse Albron-locaties nog eens zo’n 4000 medewerkers actief zijn. Het bedrijf bestaat uit zes divisies:·
Albron Catering·
Albron Campus Catering·
Albron Carewell·
Albron Foodservice·
Albron Travel Catering ·
Albron Party Productions
De laatste is gevestigd in een eigen pand in Nieuwegein.

Het directieteam bestaat anno 2002 uit algemeen directeur Teun Verheij, directeur commerciële zaken en operationele zaken Peter Visscher en directeur financiële zaken en ict Lex Baaij. De omzet in 2001 bedroeg 230 miljoen euro, die voor 2002 wordt geraamd op 250 miljoen. Albron heeft zo’n 1200 vestigingen en 4200 medewerkers. Een slordige 500.000 mensen is dagelijks bij Albron te gast.