artikel

Bedrijfspand gekocht, hoe nu verder?

Horeca

U wilt een fastfoodbedrijf beginnen en heeft daarvoor uw oog laten vallen op een pand. U tekent een koop- of huurcontract. Maar hoe nu verder? Wat doet u met uw nieuw verworven bezit? Heeft u een bepaald concept in gedachten? Vult dit een gat in de markt waar u zich vestigt? Kunt u voldoende rendement uit uw plannen halen? Het zijn vragen waarop startende ondernemers vaak het antwoord schuldig blijven.

Bedrijfspand gekocht, hoe nu verder?

Rob Katers is directeur van Casual Food Concepts. Dit bedrijf is gespecialiseerd in ontwikkeling en realisatie van concepten. Volgens Katers ontbreekt het bij ondernemers te vaak aan voorbereiding en visie. ‘Men betrekt een pand zonder te weten wat men er eigenlijk mee wil. Het resultaat is vaak een tegenvallend bedrijfsresultaat. Terwijl dit aan de hand van een goed stuk onderzoek zoveel beter kan uitpakken.

Stap 1: Kies bewust een verkoopstrategie
Katers is van mening dat startende fastfoodondernemers onvoldoende conceptmatig denken. ‘Zij stellen frites, frikandel en softijs centraal, maar vergeten zich af te vragen hoe zij dat gaan verkopen. Zij denken niet vanuit een bepaald concept. Is het überhaupt wel verstandig om je te concentreren op traditionele snacks? Wellicht is er drie panden verderop eveneens een gewone cafetaria gevestigd. Is het dan wellicht beter om je op een alternatief assortiment te richten? Maar dan nog: Hoe breng ik dat aan de man?’

Stap 2: Onderzoek behoefte van de consument
Wanneer een ondernemer zegt: “Ik ga een snackbar beginnen”, dan is hij volgens Katers al een stap te ver. ‘Want wie zegt dat ’t een snackbar moet worden? Doe voordat je een zaak begint aan een omgevings- en consumentenonderzoek’, benadrukt hij. ‘Ga na wat je de komende jaren van de potentiële klant kunt verwachten. Wat wil hij en hoe speel je als bedrijf daarop in. Hoe luidt het behoeftepatroon. Dat kunnen uiteraard gefrituurde snacks zijn, maar misschien is er wel meer vraag naar broodjes. Zo zijn er nog veel meer alternatieven te noemen die een markt kunnen vullen. Pizza’s of soep bijvoorbeeld, of een kipconcept. En wat te denken van een zaak die zich specialiseert in vissnacks. Misschien is daar ook wel een markt voor. Ga dat serieus na. Zoek kortom de behoefte die de consument rond jouw locatie heeft.’

Stap 3: Versterk het belevingsgevoel van de consument
Maar dan is de beginnende ondernemer er nog niet. Hij dient zich ook in de uitstraling van zijn zaak te onderscheiden. Rob Katers: ‘Ontwikkel een concept dat het bedrijf over de hele linie uniek maakt. Niet alleen in het assortiment. Neem dit bovendien mee in bijvoorbeeld het in- en exterieur, huisstijl en promotie. Speel ook met acties in op het concept. Breng de klant voortdurend in herinnering waarom hij juist in joúw zaak komt en doe dat duidelijk en herkenbaar. Het is een kwestie van beleving.

Kijk naar McDonald’s. Deze onderneming kent een concept dat staat als een huis. Er is sprake van een vaste uitstraling. Klanten weten precies wat zij er kunnen verwachten. Nooit frikandellen, maar wel een Happy Meal voor de kinderen. Het waren keuzes die aansloegen. Overigens moet je daarin ook weer niet al te star zijn. Als je ziet dat de klandizie na een aantal jaren terugloopt, en dat is toch iets waar McDonald’s in ieder geval in Amerika mee te maken schijnt te hebben, dan moet je het concept wat bijsturen.’