artikel

Beeldschermen boven de lunchplek

Horeca

In de studentenrestaurants Agora en Atrium van de Universiteit van Amsterdam hangen sinds kort plasma beeldschermen, deels interactief, die de studenten van allerlei informatie voorzien. Kortom: een media wall. Uitbesteed. ‘Het is nu nog een pilot’, zegt SMAA-directeur en mede-initiatiefnemer Jaap van Loenen. ‘Maar we verwachten er veel van. Het systeem is ook geschikt voor bedrijfsrestaurants.

Beeldschermen boven de lunchplek

Toen het restaurant Agora eind ‘98 na een ingrijpende face-lift in gebruik genomen werd, kwamen daar Tv-monitoren te hangen die videobeelden toonden van GTST, beursberichten, het aanbod van het restaurant, de voetbalwedstrijd van de vorige avond, enzovoort. En in een cyberhoekje van het restaurant straalden beamers gedichten op de muur, wetenschappelijke stellingen of vragen en algemene informatie van de UvA (Universiteit van Amsterdam). De eerste aanzet tot een complete media wall was gegeven.
‘Maar’, zegt Van Loenen, ‘wil je een goed product dat geen goud geld kost, dan moet je zoiets echt professioneel aanpakken. Je moet adverteerders vinden, sponsers, je moet programma’s ontwikkelen, kennis vergaren. Dat is allemaal heel arbeidsintensief. Dat doe je er niet zomaar even bij. Zoiets moet je uitbesteden.’ En dat deed Van Loenen dus ook. Hij besteedde de klus uit aan zijn cateringmanager Patrick Landsman, een IT freak. In samenspraak met Van Loenen gaf Landsman zijn baan bij de SMAA op en startte het bedrijf NMCA. Die afkorting staat voor New Media Communications Amsterdam.
Patrick Landsman noemt zijn product IBUC: het Interactive University Channel. ‘IBUC moet worden gezien als een eigen UVA-communicatienet, dat moet dienen als intermediair tussen de studenten en alle UVA-instellingen met inbegrip van de mensa’s; en ook als link met het bedrijfsleven.’

Papier vervangen
Vooralsnog is SMAA de enige opdrachtgever van NMCA, hoewel opdrachtgever in dit verband een wat vreemd woord is. De SMAA is in feite meer de initiatiefnemer en degene die zijn locaties als ‘ontmoetingsplaats’ levert. In ruil daarvoor heeft de SMAA zijn eigen module in IBUC. Verder heeft de SMAA, samen met de UVA, een beslissende stem in de programmatuur. SMAA betaalt niets voor de activiteiten van Landsman. NMCA bedruipt zichzelf uit sponsorgelden,
deelnamekosten en advertentie-inkomsten. Sponsors zijn bijvoorbeeld Ben, Philips, Friesche Vlag en Deloitte & Touche. De eerste deelnemer is de UvA zelf. Die draagt bij in de kosten van SEEP: Studenten En Employability Platform. Landsman: ‘Seep biedt bedrijven de mogelijkheid om via de UvA te communiceren met de academische en gewone arbeidsmarkt.’
Van Loenen: ‘Het is de bedoeling dat het systeem uiteindelijk bijna alle algemene papieren informatie tussen de UvA en de studenten gaat vervangen. Eigenlijk zou elke universiteit en hogeschool ons systeem moeten hebben. En ook grotere bedrijven zouden er baat bij kunnen hebben.’