artikel

Beroemd café-restaurant in Vleuten verdwijnt

Horeca

Café-restaurant-zalencomplex De Tol verdwijnt. Het Vleutense bedrijf, bekend van de varkensbeurs, moet plaatsmaken voor de grootschalige nieuwbouw van Leidsche Rijn.

Beroemd café-restaurant in Vleuten verdwijnt

Een wat oudere varkenshouder verheft zijn stem. ‘Ik vindt het een slechte beurs’, roept hij in de draadloze microfoon. ‘De prijs van de biggen moet omlaag en die van het vlees omhoog!’Sinds jaar en dag vindt in De Tol iedere vrijdagavond de nationale varkensbeurs plaats. Varkenshouders en handelaren stellen die avond de verwachte vleesprijs voor de volgende week vast. Boeren uit heel Nederland komen erop af, en wie op vrijdagavond over de parkeerplaats struint, zal het grote aantal Mercedessen opmerken; oude en nieuwe.
De vleesprijs wordt vastgesteld door een zevenkoppige commissie van handelaren. Met de informatie die zij hebben van vraag – de slachterijen – en aanbod – de varkenshouders – bepalen ze de verwachte prijs voor de volgende week. De aanwezige boeren in het restaurant kunnen daar vervolgens op reageren. Zijn de argumenten steekhoudend, dan wordt de prijs bijgesteld.Soms verandert De Tol dan in een heksenketel. Eigenaar Dim Damen: ‘De heren zijn niet altijd tevreden over de prijs en laten dat ook merken. Een varkenshouder is recht voor z’n raap.’ Deze avond blijft het rustig. Er is weinig reden tot klagen, want de prijs is hoog. Voor het eerst sinds lange tijd verdienen de varkenshouders weer goed geld.

Nieuwsgierige bezoekers
De afgelopen jaren kreeg Damen bijna dagelijks nieuwsgierige bezoekers over de vloer op zoek naar de varkensbeurs. ‘Waar is nou die beurs?’, vroegen ze. ‘Die is hier’, luidde steevast Damens antwoord, wijzend op de tafels en stoelen in zijn café-restaurant.
Maar De Tol verdwijnt, en dus ook de traditie van de beurs. Dwars over de plaats van het complex is een verkeersader gepland voor de ontsluiting van Leidsche Rijn. De geschiedenis herhaalt zich. De vader van Damen exploiteerde 32 jaar lang een café in het centrum van Utrecht, tot dit in 1969 plaats moest maken voor de bouw van Hoog Catharijne.
Met de gemeente Utrecht heeft Damen een akkoord gesloten dat hij aan de overkant van de aan te leggen weg een nieuw horecacomplex kan beginnen, maar Damen twijfelt. Zijn adviseurs, waaronder bierleverancier Heineken en MKB Nederland, hebben hem verteld dat hij het dan grootser aan moet pakken. Damen: ‘In Leidsche Rijn wonen straks 100.000 mensen. Over de nieuwe weg komen 25.000 auto’s per dag. Het Tolletje in deze vorm past daar niet meer bij.’
Het huidige bedrijf van 2 miljoen omzet, 70 zitplaatsen in het restaurant, 40 in het café en twee zalen met een gezamenlijke capaciteit van 200 gasten, zal zo’n beetje moeten verdubbelen. Het nieuwe bedrijf moet naar een vloeroppervlakte van 1200 m2, tegenover 650 nu. Het restaurant zou uitgebreid moeten worden naar 200 personen, de capaciteit van het zalencomplex naar 500 gasten. Verder zouden er 30 hotelkamers moeten komen.

Brug te ver
Voor Damen, 52 jaar inmiddels, lijkt zo’n forse uitbreiding een brug te ver. Nu doet hij het management nog ‘op z’n boerenfluitjes’. ‘Ik ben hier met niks begonnen. Dit was een cafeetje met een slijterij. In dertig jaar heb ik het uitgebouwd tot wat het nu is.’ Een nieuw complex van een dergelijke omvang vraagt om een andere vorm van management, weet Damen. Ook zijn zoon, eveneens Dim geheten en pas 21, twijfelt of hij in zo’n groot avontuur moet stappen.
De Vleutense ondernemer heeft nog een andere optie. En dat is het ‘pakken van de zak met geld’ en elders een bedrijf starten dat hem beter past. Mocht hij wel naar de overkant verhuizen, dan is dat op basis van grondruil. ‘Ik ga niet 50 gulden per meter grond beuren en voor 75 gulden terugkopen.’ Over de jaren heeft hij 10.000 m2 verworven, aan de overkant wil hij minimaal 6500 m2.
Damen wacht rustig op een volgende zet van de gemeente Utrecht. Die komt steeds meer onder druk. Want de nieuwe bewoners van Leidsche Rijn klagen. Dagelijks worden er tientallen woningen opgeleverd, terwijl er nauwelijks iets gebeurt aan de infrastructuur. De nieuwe weg moet er binnen anderhalf jaar liggen.