artikel

Betere service; hogere besteding

Horeca

Waar Fransen en Belgen soms uren voor uittrekken, hebben wij Nederlanders zegge en schrijve 25,6 minuten voor nodig: de lunch. Hij kost ons gemiddeld 1,89, maar vaak ook minder. Onderzoeks- en adviesbureau Foodstep in Wageningen haalde deze en nog veel meer informatie boven water tijdens het eerste nationale cateringonderzoek, waarbij 12.000 gebruikers van bedrijfsrestaurants werden ondervraagd.

Betere service; hogere besteding

De baas kan tevreden zijn. In geen land ter wereld wordt zo weinig tijd uitgetrokken voor de lunch als in Nederland. Binnen het half uur zitten we dikwijls alweer op onze bureaustoel. En om het nog erger te maken: een kwart van alle werkende Nederlanders verlaat die bureaustoel helemaal niet en eet de boterhammen óp de werkplek.

Bureau Foodstep in Wageningen voerde het eerste nationale cateringonderzoek uit en ondervroeg daarvoor via het internet 12.000 werkende Nederlanders. Een geruststelling voor de vaderlandse lunchverstrekkers: De werkende consument is redelijk tevreden over het eten en drinken dat hem op het werk geboden wordt. De catering krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 6,9. Met name over de koude producten zijn de werknemers zeer tevreden: deze krijgen zowel voor smaak als temperatuur een 7,4. Voor de warme producten is er het cijfer 7,1. Ook over de portiegrootte (7,2), de keuzemogelijkheden (7,1) en de verkrijgbaarheid van producten (7,0) zijn de werknemers best te spreken.

Hoge prijzen
Alleen de prijsstelling gooit roet in het eten. Maar liefst 30 procent van alle ondervraagden geeft de prijsstelling een onvoldoende.Hoewel ze dus graag klagen over de hoge prijzen die ze moeten betalen in het bedrijfsrestaurant, weten de werknemers de schade gemiddeld wel beperkt te houden tot € 1,89 per keer. Ruim 43 procent geeft zelfs minder dan € 1,50 uit. Opvallend is dat consumenten die betalen met een chippas of met een speciale pas, doorgaans meer uitgeven dan zij die contant betalen.

Het tijdstip waarop we gaan lunchen, wisselt per beroepsgroep. Met name consumenten die werkzaam zijn in de gezondheidszorg, horeca en vervoer, lunchen doorgaans laat, veelal na half twee. Mannen lunchen iets eerder dan vrouwen en lager opgeleiden lunchen ook weer eerder dan hoger opgeleiden.

Het zal niemand verbazen dat boterhammen met kaas en vleeswaren nog altijd bovenaan staan op het lunchlijstje van de gemiddelde Nederlander, samen met het glas melk en het kopje soep. Groente en fruit wordt maar opvallend weinig gekocht in de bedrijfskantine. Slechts 9 procent koopt dagelijks fruit; tweederde zegt dat helemaal nooit te doen. En dat terwijl maar liefst 69 procent van de bedrijfsrestaurants wél vers fruit aanbiedt.

Brood van huis
Foodstep becijferde dat zo’n 2,2 miljoen werkende Nederlanders zelden of nooit gebruik maakt van de lunchfaciliteiten in het bedrijf. De voornaamste reden hiervoor is even logisch als lullig: men is tevreden met het brood dat van huis is meegenomen. Andere redenen die worden aangegeven zijn: zakelijk lunchen buiten de deur, te weinig tijd om te lunchen, parttime werk en ‘te duur’.

Mensen die wél regelmatig, soms zelfs dagelijks de lunch gebruiken in het bedrijfsrestaurant, zien dit als meer dan alleen het noodzakelijke binnenkrijgen van energie. Voor maar liefst 86 procent van de ondervraagden is de lunch niet alleen een moment om te eten, maar ook om uit te rusten en te ontspannen. Bijna de helft vindt dat de lunchvoorziening een belangrijke bijdrage levert aan de cultuur van het bedrijf en een derde meent dat de eigen werkgever het belang onderschat van de faciliteiten met betrekking tot eten en drinken.

Dienstverlening
Dat een goede service wel degelijk lonend is in het bedrijfsrestaurant, wordt ook duidelijk uit het onderzoek. Want wat blijkt: hoe beter de service, hoe meer er besteed wordt. Bij een uitermate slechte dienstverlening ligt de besteding rond de € 0,97. Bij een zeer goede dienstverlening ligt die besteding op € 2,15. Hoeveel omzet managers daadwerkelijk laten liggen door onvoldoende service te bieden, is lastig te zeggen. Werknemers die ontevreden zijn over de service, geven namelijk een hoger potentieel te besteden bedrag aan dan werknemers die (redelijk) tevreden zijn. Waarschijnlijk proberen ze, bewust of onbewust, op deze manier hun werkgever over te halen een hoger serviceniveau in te stellen.

De baas kan tevreden zijn. In geen land ter wereld wordt zo weinig tijd uitgetrokken voor de lunch als in Nederland. Binnen het half uur zitten we dikwijls alweer op onze bureaustoel. En om het nog erger te maken: een kwart van alle werkende Nederlanders verlaat die bureaustoel helemaal niet en eet de boterhammen óp de werkplek.

Bureau Foodstep in Wageningen voerde het eerste nationale cateringonderzoek uit en ondervroeg daarvoor via het internet 12.000 werkende Nederlanders. Een geruststelling voor de vaderlandse lunchverstrekkers: De werkende consument is redelijk tevreden over het eten en drinken dat hem op het werk geboden wordt. De catering krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 6,9. Met name over de koude producten zijn de werknemers zeer tevreden: deze krijgen zowel voor smaak als temperatuur een 7,4. Voor de warme producten is er het cijfer 7,1. Ook over de portiegrootte (7,2), de keuzemogelijkheden (7,1) en de verkrijgbaarheid van producten (7,0) zijn de werknemers best te spreken.

Hoge prijzen
Alleen de prijsstelling gooit roet in het eten. Maar liefst 30 procent van alle ondervraagden geeft de prijsstelling een onvoldoende.Hoewel ze dus graag klagen over de hoge prijzen die ze moeten betalen in het bedrijfsrestaurant, weten de werknemers de schade gemiddeld wel beperkt te houden tot € 1,89 per keer. Ruim 43 procent geeft zelfs minder dan € 1,50 uit. Opvallend is dat consumenten die betalen met een chippas of met een speciale pas, doorgaans meer uitgeven dan zij die contant betalen.

Het tijdstip waarop we gaan lunchen, wisselt per beroepsgroep. Met name consumenten die werkzaam zijn in de gezondheidszorg, horeca en vervoer, lunchen doorgaans laat, veelal na half twee. Mannen lunchen iets eerder dan vrouwen en lager opgeleiden lunchen ook weer eerder dan hoger opgeleiden.

Het zal niemand verbazen dat boterhammen met kaas en vleeswaren nog altijd bovenaan staan op het lunchlijstje van de gemiddelde Nederlander, samen met het glas melk en het kopje soep. Groente en fruit wordt maar opvallend weinig gekocht in de bedrijfskantine. Slechts 9 procent koopt dagelijks fruit; tweederde zegt dat helemaal nooit te doen. En dat terwijl maar liefst 69 procent van de bedrijfsrestaurants wél vers fruit aanbiedt.

Brood van huis
Foodstep becijferde dat zo’n 2,2 miljoen werkende Nederlanders zelden of nooit gebruik maakt van de lunchfaciliteiten in het bedrijf. De voornaamste reden hiervoor is even logisch als lullig: men is tevreden met het brood dat van huis is meegenomen. Andere redenen die worden aangegeven zijn: zakelijk lunchen buiten de deur, te weinig tijd om te lunchen, parttime werk en ‘te duur’.

Mensen die wél regelmatig, soms zelfs dagelijks de lunch gebruiken in het bedrijfsrestaurant, zien dit als meer dan alleen het noodzakelijke binnenkrijgen van energie. Voor maar liefst 86 procent van de ondervraagden is de lunch niet alleen een moment om te eten, maar ook om uit te rusten en te ontspannen. Bijna de helft vindt dat de lunchvoorziening een belangrijke bijdrage levert aan de cultuur van het bedrijf en een derde meent dat de eigen werkgever het belang onderschat van de faciliteiten met betrekking tot eten en drinken.

Dienstverlening
Dat een goede service wel degelijk lonend is in het bedrijfsrestaurant, wordt ook duidelijk uit het onderzoek. Want wat blijkt: hoe beter de service, hoe meer er besteed wordt. Bij een uitermate slechte dienstverlening ligt de besteding rond de € 0,97. Bij een zeer goede dienstverlening ligt die besteding op € 2,15. Hoeveel omzet managers daadwerkelijk laten liggen door onvoldoende service te bieden, is lastig te zeggen. Werknemers die ontevreden zijn over de service, geven namelijk een hoger potentieel te besteden bedrag aan dan werknemers die (redelijk) tevreden zijn. Waarschijnlijk proberen ze, bewust of onbewust, op deze manier hun werkgever over te halen een hoger serviceniveau in te stellen.