artikel

Bijzondere boter geeft smeuïg ijs

Horeca

De samenstelling van een ijsmix is bij veel ambachtelijke ijsbereiders vaak een zorgvuldig bewaard geheim dat niet graag wordt gedeeld. Een groepje van acht Nederlandse ijsbereiders denkt daar anders over. Zij geven graag aan dat zij voor de bereiding van hun ijsmix een van Guernsey afkomstige boter met een zeer hoog caroteengehalte gebruiken. Allen zijn het er over eens dat de boter zorgt voor een kwalitatief beter ijs.

Bijzondere boter geeft smeuïg ijs

De boter wordt in Nederland op de markt gebracht door het bedrijf Cream Services Guernsey van de Nederlander Peter Kluyver.‘Als je deze boter bij de bereiding van je ijsmix gebruikt, komt er meer diepte in de smaak van het ijs’, begint Johan Tamminga, één van de drie bij het gesprek aanwezige ijsbereiders. Zijn zoon Pieter en Jan Rozeboom knikken instemmend. Zo smaken volgens hen chocolade- hazelnoot- en pistache-ijs beter.

‘De smaken worden dieper en voller en krijgen meer nadruk.’ De Guernsey-boter heeft niet alleen invloed op de smaak. Rozeboom roemt de structuur die het ijs krijgt. ‘Die wordt smeuïger en romiger. Ik denk dat het komt door het hoge caroteengehalte in de boter.’ Caroteen toevoegen aan goedkope boter heeft volgens Rozeboom niet hetzelfde effect. ‘Dit product voegt echt iets toe. Je krijgt ook een nasmaak die veel langer in de mond blijft. Ik vind de Nederlandse boter niet goed genoeg voor mijn ijsmix en heb al eens clotted cream uit Engeland gehaald. Dat gaf toen een prima ijsmix maar is veel te duur om te gebruiken.’

Buiten smaak en structuur roemt het drietal de kleur die bijvoorbeeld roomijs krijgt. ‘De boter is er bijna oranje van door het hoge caroteengehalte. Dat geeft een mooie crèmekleur aan het ijs.’ Rozeboom gebruikt de boter al een aantal jaren. Vader en zoon Tamminga hebben afgelopen zomerseizoen voor het eerst met de boter gewerkt. Op een bijeenkomst van ijsbereiders werd een presentatie over de bijzondere kwaliteiten boter gegeven. Pieter Tamminga hoorde het verhaal aan. ‘Ik dacht: het zal wel. Rozeboom was ook aanwezig en had ijs meegenomen dat ik heb geproefd. Ik was tot mijn eigen verbazing direct overtuigd door de mooie smaak.’ Pieter Tamminga gaat de boter dan ook zeker gebruiken in zijn deze maand te openen zaak in Veenendaal. ‘Daar ga ik behalve ijs ook bonbons verkopen waarbij ik zeker deze boter ga gebruiken.’

De ijsbereiders hebben regelmatig contact. Daartoe heeft importeur Kluyver de Guernsey Cream Club opgericht. Op de bijeenkomsten wisselen de leden ervaringen en kennis. ‘Zelfs recepturen.’ Bovendien is een aantal van de ondernemers samen met Kluyver naar Guernsey geweest. ‘Om de zuivelfabriek te bezichtigen waar de boter vandaan komt. Bovendien viel het ons op dat de veeteelt zo extensief is. In een rustige omgeving met een schoon milieu.’ Kluyver heeft een ‘schild’ laten ontwerpen dat in de ijssalon kan worden opgehangen. ‘Dat attendeert de consument er op dat het ijs een bijzonder ingrediënt bevat. Samen met een folder over de afkomst daarvan geeft dat een extra kwaliteitsuitstraling.’

Importeur
De boter waarover de ijsmakers zo enthousiast verhalen, wordt door Pieter Kluyver in Nederland op de markt gebracht. Kluyver is docent aan een school voor toerisme en komt al twaalf jaar op Guernsey om leerlingen bij hun stage te begeleiden. Kluyver hoorde op het kanaaleiland dat er met de lokale koeien iets bijzonders aan de hand was. ‘Dit ras koeien geeft onder andere een hoog caroteengehalte en een bijzonder proteïne mee aan de melk.’

Op een zeker moment kwam Kluyver in gesprek met ijsbereider Jan Rozeboom. Rozeboom continu op zoek naar verbetering van zijn ijs zag wel iets in het gebruik van de Guernsey-boter bij zijn ijsbereiding. ‘Daarop heb ik een paar kilo voor hem van Guernsey meegenomen’, aldus Kluyver. Rozeboom experimenteerde met de boter en wilde het product graag bij zijn ijsbereiding blijven gebruiken.

Terwijl hij op dat moment slechts één afnemer had richtte Kluyver op Guernsey het bedrijf Cream Services Guernsey Ltd op om de boter in Nederland op de markt te brengen. ‘Het is een beetje de romantiek rond het product en liefhebberij die de doorslag hebben gegeven om het bedrijf op te richten. Nu ook een groothandel voor patissiers de boter in het assortiment neemt, wordt het wellicht op termijn commercieel interessant.’