artikel

Bio in de Fastfood

Horeca

Milieudefensie heeft eind 2001 de Top 10 van fastfoodbedrijven de vraag voorgelegd wat hun aanbod aan biologische producten is en wat de plannen voor de toekomst zijn. De reacties waren als volgt:

McDonald’s
Doet er niets aan en heeft ook geen plannen in die richting.

Servex (o.a. Smullers)
Actief inkoopbeleid. ‘Maar het is moeilijk producten en leveranciers te vinden die de visuele en smaaktechnische eisen kunnen invullen op basis van voldoende productiecapaciteit’. Het beloofde biologische broodje C’est du Pain is er nog altijd niet. Wel een biologische koffie.

Fast Food Concepts (o.a. Smulwereld en Vork)
Vooral actief in de dorpen waar geen trensetters zijn. Twee soorten frites is voor de snackbarhouder ondoenlijk en met de duurdere ekofrites valt niet te concurreren.

Sligro (Big Snack en Food Planet)
Is groothandel met horeca(snack)formules. Zegt geen zicht te hebben op de bestedingen van de individuele ondernemer die niet verplicht is het totale assortiment bij Sligro af te nemen.

Kwalitaria
Oriënteert zich. Ondernemers staan positief, maar zien ideële argumenten in conflict komen met omzetsnelheid en rendement. Onvoldoende aanbod van grondstoffen en te hoge prijzen. Heeft wel goede voornemens.

Febo
Geen initiatieven

Formule Beheer Nederland (Bestaria)
Geen aanbod en geen plannen

Snack World (o.a. Merksnack en Family)
Assortiment wordt bepaald door de individuele ondernemers. Geen aanbod, geen plannen. Zelfs geen gespreksonderwerp.

Horeca Food Groep (Kwaliteit om van te smullen)
Geen aanbod, te kleine markt. ‘Retail moet markt aanwakkeren, dan kan fastfood volgen’.

Snacks Exploitatie Maatschappij (Snackpoint)
Geen producten. Wel getest met scharrelvleeskroketten. Drie kwartjes prijsverschil deden de proef mislukken. Daarnaast vegetarische producten, maar ook die halen geen snelheid. ‘Mensen snacken om te snoepen, niet om gezond te doen’.