artikel

Bitterbaltrend

Horeca

Op de redactie zijn we druk bezig met het nieuwste trendnummer van Misset Horeca. Het verschijnt eind oktober. De ideetjes buzzen dan ook door de lucht. Éen van de redacteuren werpt de bitterbal op als dé trends van dit moment. De bitterbal?

Bitterbaltrend

Ik heb er een tijdje over zitten nadenken. Zo gek is zijn idee niet. De bitterbal heeft namelijk een aantal dingen in zich die hem tot de trend van het moment maken. Op de eerste plaats is de bitterbal authentiek. Dat is een schot in de roos. Er is immers een overduidelijke hang naar authenticiteit in de horeca. Ik zie het op meer plaatsen opduiken. De opkomst van regionale producten is een uitvloeisel van. Brasserie Witteveen bijvoorbeeld, een vooroorlogs begrip. gaat in Amsterdam weer open. Met een groot Perzisch tapijt, maar nu als mozaïek in tegelvorm op de vloer. Dat is een vette knipoog naar een authentiek verleden.

Wat Witteveen kan, kan de bitterbal ook: authentiek zijn, en zich toch vernieuwen. Ook dat is een trend. Innovatiemogelijkheden te over. Net als de herfst- en kerstkroket kan de bitterbal inspelen op de seizoenen. Maar ik kan me ook een variant voorstellen als caloriebal of kaviaarbal, of zelfs een kidsbal (tafelvoetbal-bal?). Noem het maar op.

De bitterbal is ook een echt mooie laagdrempelige prijspropositie. Dat is wederom de spijker op zijn kop. Downgrading is namelijk ook een overduidelijke trend. Neem tweesterrenchef Hans van Wolde (Beluga), die een cafetaria wil openen. Of Sergio Herman, die zich als vijfsterrenkok in zijn nieuw te openen Pure C op de 35-euromenuutjes werpt. Ze gaan vast aan de slag met het verluxen van de bal: iets meer kwaliteit geven tegen een nog steeds laagdrempelige maar acceptabele prijs.

Dan is er nog de trend van foodsharing, één bord waarvan de hele goegemeente mee-eet. Het individu bestaat immers niet meer. Een uitgebreide losvast vriendenkring vormt de nieuwe familie. Eten deel je gebroederlijk met ze. De bitterbal verdient er meteen een plekje, als het fingerfood bij uitstek.

Grappig. Ik tel in dit stukje een aantal Engelse termen die in onze horecataal sluipen en waarmee we de trends aanduiden. Leuk dat zich allemaal in die ene Hollandse bitterbal laten vangen. Soms moet je inderdaad net even anders naar iets kijken om echt wat te zien.

Peter Garstenveld, Hoofdredacteur Misset Horeca

Eerder verschenen: