artikel

Bowlen, een sport met ballen!

Horeca

Hij ziet kans om z’n omzet binnen drie jaar met 50 procent te verhogen. Een bowlingcentrum biedt voor inventieve horecaondernemers ongekende mogelijkheden, zegt Harry Kroesen, sinds april general manager van Bowling & Partycentrum Scheveningen. Een verhaal over glowbowlen, disco en livemuziek.

Bowlen, een sport met ballen!

SBS-6 gaat grote bowlingtoernooien op tv uitzenden. Dat is leuk voor de spelers en ook prettig voor hun familieleden, maar verder is er toch geen bal aan om naar bowlen te kijken? Harry Kroesen maakt kordaat korte metten met deze suggestieve vraag. ‘Bowling kan schitterende beelden opleveren. De spelers, de spanning, hun kleding, de techniek van het gooien, het hele gebeuren eromheen. Je blijft kijken.’
Kroesen in ieder geval wel als het even kan, want hij gelóóft in het spel met de pins (kegels) en de loodzware ballen. Vooral ook omdat de horeca er omheen ‘zo ontzettend veel’ mogelijkheden biedt. De general manager wil de jaaromzet van het Scheveningse centrum, die vorig jaar drie miljoen gulden bedroeg, in 2003 op 4,5 miljoen gebracht hebben. Ieder jaar een half miljoen plussen, zonder dat de vaste kosten stijgen, moet kunnen, denkt hij. Om dat te bereiken is Kroesen twaalf uur per dag, zeven dagen in de week met zijn werk bezig.

Heel veel uren
Zóveel uren draaien is toch niet nodig? ‘Dat denken ze allemaal. Daarom halen ook maar weinig mensen het optimale uit een bedrijf. Door altijd aanwezig te zijn, kun je aandacht besteden aan grote lijnen én aan details, waardoor alle onderdelen van het bedrijf optimaal uit de verf komen.’ Hij werkt al jaren – dit keer in opdracht van twee eigenaren/ aandeelhouders – op deze intensieve wijze, die binnen geen enkele CAO is in te passen. Daar staat tegenover dat hij na zo’n periode van drie jaar een halfjaar vakantie neemt.
Hoe ga je te werk als je bowling en horeca winstgevend wilt combineren? Kroesen laat weten dat er een balans gevonden moet worden tussen sportbowlers en recreanten. De sporters, die doorgaans slechts met twee personen een baan gebruiken, verteren véél minder. Maar zij zorgen wel voor continuïteit. De recreanten zijn de omzetmakers. Zij vertoeven met zes man op een baan, eten wat, drinken wat en omdat ze uit zijn, kijken ze niet naar de centen. Prettige mensen.
Het uitgaanspubliek, dat in de weekenden opdraaft, is nog prettiger, want deze mensen betalen anderhalf keer zoveel baanhuur. En hun andere bestedingen liggen ook veel hoger. Kroesen: ‘Die mensen starten hier hun avondje uit. En dat betekent dat er behoorlijk wordt gedronken.’

Glitter en glamour
Glitter en glamour hebben hun intrede gedaan in de bowlingsport. Om een discoachtig effect te creëren wordt er van tijd tot tijd gebruik gemaakt van zogenoemde blacklights. Alles wat wit is, gaat dan oplichten. In het Scheveningse centrum noemen ze dat glowbowlen. Deze vorm van bowling, waarbij de gewone lichten niet branden, vindt plaats op woensdagmiddagen, vrijdagavonden, zaterdagen en zondagen.
Maar er kan nog veel meer in een bowlingcentrum. Kroesen: ‘Het is héle goeie business met ongekende mogelijkheden. Doordeweeks kun je schitterende bedrijfsfeesten laten plaatsvinden, waarbij we de mogelijkheid hebben om enkele banen om te turnen tot dansvloer. Het weekend benutten we om het uitgaanspubliek te verrassen. Het komt voor dat we hier op zaterdagavond onaangekondigd een liveband laten optreden. Dat vinden de mensen prachtig. Beleving wordt belangrijk gevonden, hoor je vaak. En dat klopt. De mensen zijn dol op verrassing en entertainment.’

Financiering
Kroesen weet zeker dat de financiering van een bowlingcentrum betrekkelijk eenvoudig te regelen is en dat het rendement niets te wensen hoeft over te laten. ‘De financiering is tien keer eenvoudiger dan van een café, want je kunt als eigenaar van een bowlingcentrum voor leningen terecht bij leveranciers van banen én bij brouwerijen. Die gaan graag in zee met bowlingcentra, omdat ze weten dat daar hoge bieromzetten worden gemaakt. In bowlingcentra, die zeven dagen per week open zijn, wordt meer drank omgezet dan in discotheken. Da’s goed voor het rendement natuurlijk.’

Veel doelgroepen
Het aantal doelgroepen dat zich in een bowlingcentrum thuis voelt, mag groot genoemd worden. De woensdag-, zaterdag- en zondagmiddagen zijn bijvoorbeeld gereserveerd voor kinderpartijtjes. Door een druk op de knop kunnen de banen dan voorzien worden van bumpers, zodat de bal niet iedere keer in de goot rolt. Onhandige volwassenen kunnen daar trouwens ook gebruik van maken.
Naast heel jong is ook heel oud regelmatig op de banen te vinden. ‘Met een bowlingcentrum kun je alle kanten op, we zorgen dan ook altijd voor goed gemixte muziek, zodat daar voor eenieder wat bij zit.’
Zoals iedere sport heeft ook het bowlen zijn vedettes. Eén daarvan is groot geworden in het Scheveningse centrum. Het gaat om Michael Sassen, wiens vader dit centrum jarenlang exploiteerde. Kroesen laat trots weten dat Sassen, die nu bowlingprof is, op 15-jarige leeftijd een prijs van ƒ75.000,- won. Ook in dat opzicht kan bowlen rendabel zijn.