artikel

branchegeluiden

Horeca

Nicoline van Straten (The Live House) meent dat bedrijven nog zeer kostenbewust bezig zijn. “Verwacht dat dat ook volgend jaar nog doorgaat. Zie echter wel bewuste uitgaven. Een verruiming van onze inkomsten dus. Trends: die bewuste uitgaven dus, meer van: wat brengt deze investering op? Meer inhoud ook, minder leut. Meer bewust op effect sturen. […]

Nicoline van Straten (The Live House) meent dat bedrijven nog zeer kostenbewust bezig zijn. “Verwacht dat dat ook volgend jaar nog doorgaat. Zie echter wel bewuste uitgaven. Een verruiming van onze inkomsten dus. Trends: die bewuste uitgaven dus, meer van: wat brengt deze investering op? Meer inhoud ook, minder leut. Meer bewust op effect sturen. Meer acceptatie dat boodschappen anders dan door praten beter beklijven. Gezelligheid, lees persoonlijk en warm contact, is belangrijker dan ooit. Beleving is in, al wordt het nu weer anders genoemd. Integratie speelt geen rol (lees: is nog even slecht). Politieke stellingname is not-done.”

Leon Kruitwagen (IDEA / Genootschap Eventmanagers) relateert het aantrekken van de economie met de evenementen verzekering van IDEA: “De enige concrete (en dus redelijk betrouwbare) aanwijzing die IDEA heeft is dat de verzekerde omzet aan evenementen via de IDEA Evenementen verzekering eind september dit jaar het omzetniveau van 2003 al had bereikt. Aangezien er in onze branche vrijwel niets gemeten wordt is dit de enige aanwijzing. Het gaat om effectiviteit. Je zult zien dat men meer en meer op effectiviteit (meetbaarheid) afgerekend wordt. Gezelligheid verhoogt vaak de effectiviteit en blijft daarom belangrijk.”

Diederik Verwiel (Van der Bruggen Verwiel): “Alles moet in lijn zijn met werkwaarden, beleving van het merk. Effectiviteit en rendement zijn ook hot issues. Originaliteit en creativiteit blijven onverminderd belangrijk maar verschuiven steeds vaker naar echt originele ideeen, het hoeft niet altijd maar meer en grootser te zijn, iets eenvoudigs maar origineels mag ook weer. – invloed van fundamentalisme en extremisme in de eventbranche? Mwah, zou ik niet overschatten. Ik heb nog geen risico draaiboeken voor opdrachtgevers hoeven te produceren en al onze events worden nog steeds gerealiseerd zonder persoonsbewaking of BBE eenheden op de loer….”

René Waerts (Degroep & Waerts): “Mijn ervaring is dat er wel door de organisatie wordt gedacht aan minderheden groepen, maar dat je ze zelden ziet op events. Tenzij een bedrijf of instelling die integratie al jaren tot speerpunt heeft gemaakt. Wij zien dat bijvoorbeeld bij de evenementen die we doen voor politie Amsterdam-Amstelland.

Willem van Weert (BINK): “Radicalisering heeft geen invloed op de bedrijfsevenementen en incentives qua omzet. Bepaalde bestemming komen wel in diskrediet, zoals Marokko. Voor publieksevenementen heeft het wel degelijk invloed qua beveiliging, extra fondsen die vrij komen voor multiculturele events.”

Leon Kruitwagen:”In de meeste bedrijven speelt dit bij b-to-b events geen rol. Alleen bij b-to-c events. Veiligheid bij events vormt steeds groter punt van aandacht. Ten algemene: bij dit soort maatschappelijke ontwikkelingen zoekt de mens meestal naar de vertrouwde schulp, het warme nest. Geborgenheid en vertrouwdheid zijn sleutelwoorden waar eventmakers rekening mee moeten houden.”

Thom de Bruijn (Movex); “De economie is op dit moment een andere fase aan het ingaan. De heartattack van het tradecentrum is anders dan een crisis in de economie of een groeistoornis. De economische principes veranderen. Dat maakt dan ook dat de oude behoefte aan trends aan het veranderen is. Grote, opvallende modes zijn uit en de markt is nu combi’s aan het maken. Een soort zelfstandige units, die de behoefte aan beleving meer gaat nuanceren en gaat ontwerpen. De nieuwe ontwikkeling zal passen bij een totaal nieuwe economie en zal uitblinken door éénmaligheid, maatwerk en verdieping van de beleving. De invloed van andere culturen zal dit proces versnellen; zij zullen moderniseren maar ook hun culturele smaak meenemen. De manier van feesten, dansen, kleur, geur en design, is totaal anders.”

Tot zover het onderzoek dat geen onderzoek mag heten. Ik moet nu naar Heemskerk voor het NL Conference van MPI dat om 10.15 uur begint (dat red ik dus niet meer) met keynotespeaker Maurice de Hond. Regen, natte sneeuw, windstoten, storm, het kan MPI Nederland niet deren, vandaag vieren ze hun 10-jarig bestaan. Weer of geen weer. Koos is er al voor de foto’s, ik moet vliegen.

Henk-Jan Winkeldermaat

naar homepage fz.nl

fz nieuwsbrief ontvangen?



Uw email-adres: