artikel

Brand gaat variatie in pils bieden

Horeca

Brand. Echte smaak blijft. Sinds 1340.’ Met deze slagzin gaat bierbrouwer Brand vanaf volgende week zichzelf herpositioneren. Voortaan wil het Limburgse biermerk uitstralen hèt kwaliteitspils van Nederland te zijn. Etiketten zijn aangepast, nieuw glaswerk ontwikkeld, en er komt een nieuw pils bij, de Brand Cuvée.

Brand gaat variatie in pils bieden

Met een geschiedenis die teruggaat tot 1340 claimt Brand de oudste bierbrouwer van het land te zijn. Volgens commercieel directeur Marinus van Dorst, heeft de in 1989 door Heineken overgenomen brouwerij altijd veel aandacht besteed aan de bieren, maar kon er door de kleinschaligheid nooit veel aandacht worden besteed aan een brede presentatie van deze kwaliteit. Dat gaat de komende weken veranderen. Het merk is in een nieuw jasje gestoken.

‘We willen onderstrepen dat Brand het kwaliteitsmerk op pilsgebied is’, vult brandmanager Jaco de Kempenaer aan. ‘Dat gaat verder dan een nieuw etiket. Ondernemers kunnen straks kiezen uit drie verschillende Brand pilseners. Zo beschikken ze altijd over een smaak of uitstraling die bij hun bedrijf past. Of kan de consument een pilstype bestellen dat bij het moment van de dag past. Een doordrinkbaar premium pils, een bitterder Urtyp of juist zachtere Cuvée om langer van te genieten. Wij noemen het pilsverwennerij. Dat verschil in smaken gaan we duidelijk communiceren.’

Naast het reguliere pils brouwt Brand al sinds de jaren ’50 het hopbittere Up. Het bier, met een grote schare liefhebbers, heet voortaan weer Urtyp. Volgend voorjaar volgt de Brand Cuvée, een pils met een vollere, ronde smaak. ‘We gaan een kwaliteitsstatement maken’, zegt De Kempenaer zelfbewust. Voor de horeca zijn nieuwe tapruiters, vilten en glazen voorhanden en er is ook een nieuwe tapzuil ontwikkeld.

Van Dorst denkt dat horecaondernemers twee of drie Brand pilseners naast elkaar gaan voeren. ‘We hebben variatie waarmee we willen zeggen ‘Brand is altijd een bijzonder pils’.’ De nieuwe uitstraling gaat niet ten koste van de Brand seizoenbieren. Imperator, Dubbelbock, Sylvester en Meibock zullen gebrouwen blijven worden.

Met een geschiedenis die teruggaat tot 1340 claimt Brand de oudste bierbrouwer van het land te zijn. Volgens commercieel directeur Marinus van Dorst, heeft de in 1989 door Heineken overgenomen brouwerij altijd veel aandacht besteed aan de bieren, maar kon er door de kleinschaligheid nooit veel aandacht worden besteed aan een brede presentatie van deze kwaliteit. Dat gaat de komende weken veranderen. Het merk is in een nieuw jasje gestoken.

‘We willen onderstrepen dat Brand het kwaliteitsmerk op pilsgebied is’, vult brandmanager Jaco de Kempenaer aan. ‘Dat gaat verder dan een nieuw etiket. Ondernemers kunnen straks kiezen uit drie verschillende Brand pilseners. Zo beschikken ze altijd over een smaak of uitstraling die bij hun bedrijf past. Of kan de consument een pilstype bestellen dat bij het moment van de dag past. Een doordrinkbaar premium pils, een bitterder Urtyp of juist zachtere Cuvée om langer van te genieten. Wij noemen het pilsverwennerij. Dat verschil in smaken gaan we duidelijk communiceren.’

Naast het reguliere pils brouwt Brand al sinds de jaren ’50 het hopbittere Up. Het bier, met een grote schare liefhebbers, heet voortaan weer Urtyp. Volgend voorjaar volgt de Brand Cuvée, een pils met een vollere, ronde smaak. ‘We gaan een kwaliteitsstatement maken’, zegt De Kempenaer zelfbewust. Voor de horeca zijn nieuwe tapruiters, vilten en glazen voorhanden en er is ook een nieuwe tapzuil ontwikkeld.

Van Dorst denkt dat horecaondernemers twee of drie Brand pilseners naast elkaar gaan voeren. ‘We hebben variatie waarmee we willen zeggen ‘Brand is altijd een bijzonder pils’.’ De nieuwe uitstraling gaat niet ten koste van de Brand seizoenbieren. Imperator, Dubbelbock, Sylvester en Meibock zullen gebrouwen blijven worden.