artikel

Brandpreventie hot op beursvloer

Horeca

Horecaondernemers zijn over het algemeen laks met het nemen van maatregelen om brand in hun zaak te voorkomen.’ Dat zegt Paul Visser van Flame Guard, een bedrijf dat brandwerende inpregneermiddelen ontwikkelt. Sinds de ramp in Volendam is brandveiligheid actueel. Dat blijkt ook op de Horecava.

Brandpreventie hot op beursvloer

Volgens Visser verzuimt tachtig tot negentig procent van de cafébedrijven in Nederland kerstversiering en zaken als kunstbloemen en gordijnen met een brandvertragend middel in te spuiten. ‘Onvoorstelbaar, zeker als je bedenkt dat je met nog geen honderd gulden je bedrijf een stuk veiliger maakt. Veel ondernemers hebben gewoon geen zin om er geld en energie in te steken. Men denkt al snel: mij kan toch niets overkomen.’
De ramp in Volendam heeft ook op de Horecava van brandpreventie een hot item gemaakt. Producenten van brandbeveiligingsappartuur krijgen massale aanloop van beursbezoekers. Voor de firma Flame Guard was het tot het laatst onzeker of ze wel aanwezig zou zijn in de RAI. ‘Door de brand in Volendam konden we eigenlijk niet meer wegblijven. We worden platgebeld met vragen, eerst van journalisten, maar ook ondernemers bellen massaal voor informatie’, aldus Paul Visser.

Levensgevaarlijk
Ook Hans van Griethuysen van Sellox beveiligingsproducten, een bedrijf dat geavanceerde nooduitgangen ontwikkelt, signaleert vanuit de horeca ineens groeiende belangstelling voor zijn product. ‘Het werd hoog tijd. Mijn ervaring is dat veel horecaondernemers in de eerste plaats oog hebben voor omzetverhogende maatregelen, de rest komt daarna.’ Volendam staat niet op zich, stelt Van Griethuysen. ‘In hotels en dancings is helaas zelden sprake van deugdelijke vluchtwegen. Nooduitgangen zijn slecht aangeduid of zitten op slot. Met name in discotheken zie je dat, vaak om begrijpelijke reden: men is bijvoorbeeld beducht op gasten die de controle bij de ingang proberen te omzeilen. Ondernemers realiseren zich niet dat ze daarmee levensgevaarlijke situaties creëren.’